Omega Speedmaster wijzertje

Hallo allemaal

Heeft iemand weleens meegemaakt dat bij een Omega Speedmaster een wijzertje losraakt?
Is dit een redelijk eenvoudige ingreep om te repareren?

3 likes

Ik zou wel even de kroon uittrekken zodat dd minuten wijzer de losse wijzer niet over de wijzerplaat sleept…

2 likes

Heeft dit uurwerk wel een seconde stop?

Lijkt erop dat bij de laatste reparatie de uur tel wijzer niet diep of strak genoeg gemonteerd is.

Herstel is vrij eenvoudig, wijzerplaat zit netjes gecentreerd.

2 likes

De kroon uittrekken heeft geen zin, het horloge loopt door… na <48h gelukkig stop.
Wijzertje heb k helemaal onderin bij de 6 liggen op z’n kant. Gaat tot nu toe goed.

1 like

Oeps, dat is jammer inderdaad! Is relatief gemakkelijk te fixen gelukkig :+1:t2:

Wijzers van een chronograaf moeten goed klemmen op de as, want bij het resetten gaan ze natuurlijk met een zeer hoge snelheid terug naar hun originele positie. Is de bis te los of zit hij niet goed erop gedrukt dan zal hij loskomen hierdoor.

1 like

Kunnen meteen de stofjes en het haartje verwijderd worden. Ook even checken of het busje nog wel goed klemt. Als dit een hergebruikte wijzerset is kan dit een mogelijkheid zijn. Dan valt hij al snel te diep bij het plaatsen, om te voorkomen dat hij dan over de wijzerplaat krast zetten ze hem op de juiste hoogte maar zit hij te los en valt hij er van af. Los van dit alles is het id een easy fix.

Goed om te horen! Met welke kosten kan ik hierbij ongeveer rekening houden?

Volgens mij heb je hem vrij recent gekocht. Als de wijzer zomaar is losgekomen is dit garantie toch? Als het horloge is gevallen zou ik hem even helemaal goed laten controleren!

Yep, dit is dan evt het gevolg (niet mijn horloge):

Constatering:
• Het horloge is gevallen
• Wijzerplaatpootjes zijn gebroken
• EĆ©n wijzer heeft een gebroken as en ligt los op de wijzerplaat
• Het rotorlager van de rotor massa is versleten
Benodigde werkzaamheden:
• Vervangen van diverse raderen
• Vervangen van het rotorlager
• Herplaatsen van de wijzerplaatpootjes met behulp van lasertechniek
• Volledige service van het uurwerk
Kostenoverzicht:1. Complete service inclusief benodigde onderdelen.2. Opfrissen van de kast.3. Behoud van de kroon (met lichte beschadigingen/deukjes).
Levertijd: 4–6 weken

Ik heb ā€˜m 3 weken nu. Hij is absoluut niet gevallen. Ben er erg zuinig mee. Garantie-werk ja, maar even kijken hoe ik er aanspraak op maak, partij uit Zweden.

Dan ging hij terug van waar hij komt voor herstelling.

Stel, jij laat nu ā€œenkelā€ het wijzertje terug plaatsen door een lokale horlogemaker. Over 4 weken is er plots nog een ander probleem met het horloge… wie gaat er dan voor de garantie opdraaien? De verkopende partij gaat zeggen => horlogemaker want die heeft er het laatst aan gewerkt. :face_with_thermometer:

1 like

Ja goeie inderdaad. Ik heb het al gemeld op de site. Maar goed om hier rekening mee te houden.

1 like