Omega Speedmaster

Ik heb mijn Longines (Les Grandes Classiques) Valjoux na 9 jaar een beurt laten geven omdat het handmatig opwinden zwaar en onregelmatig begon te gaan. Ik heb het even nagekeken en via Van Baal Nijmegen was ik een jaar geleden €250,00 kwijt. Resultaat was er ook naar: uitstekende gangreserve en lekker soepel handmatig opwinden. Met een nieuwe Di-modell band was ik toch weer €300,00 verder…

Grt. Marco

Nou is 9 jaar toch wel wat veel. Regelmatige service voorkomt bovenmatige slijtage. 5 jaar is toch wel een redelijke termijn.

Inderdaad, 9 jaar is aan de late/lange kant maar weet dat mijn horloges altijd
lopen (uitgezonderd wat weken vakantie per jaar) en dus altijd wat smering hebben.
Ik draai de automaten die niet op een watchwinder zitten iedere dag handmatig op.

Verder ben ik van het principe “iets wat goed loopt, moet je laten lopen”. Kortere gangreserve, moeilijk handmatig opwinden of andere signalen zijn voor mij een teken om onderhoud te laten uitvoeren. Ik heb in het verleden een paar x mee-gemaakt dat ik een goed lopend horloge wegbracht voor zgn. verplicht onderhoud en dat direct na dit onderhoud de ellende begon…(afvallende kroon, meerdere malen stof in kast etc.). Vandaar…

Omdat ik geen hele discussie wil starten zeg ik “laat ieder voor zich het juiste onderhoudsmoment maar bepalen” waarbij ik wel onderken dat de meeste fabrikanten
en juweliers rond de 5 jaar zullen adviseren (eigen belang?). Vandaar ook mijn tip
aan Dimitri om het goed in de gaten te houden bij aankoop van een gebruikt horloge.

Grt. Marco

Dank voor de duidelijke info. (tu) Op zich vind ik het wel meevallen. Als je een ferrari koopt moet je ook niet zeuren dat nieuwe bandjes zo duur zijn.