Omega Speedmaster

Beste lezers,

Al een tijdje ben ik gecharmeerd van de Omega Speedmaster (Day Date). Omdat ik het toch wel een redelijk bedrag vind voor een horloge ben ik eigenlijk op zoek naar goedkoper alternatief. Ik zou wel graag een automaat willen. Ben ik dan al gebonden aan een Valjoux uurwerk of zijn er ook nog andere automatische uurwerken die kwalitatief goed zijn en goedkoper? Graag hoor ik wat jullie voorbeelden zijn in de goedkopere prijsklasse.
Alvast bedankt.

Prettig weekend alvast,
Dimitri.

Een valjoux is ongeveer 4 a 500 (2e hands). Er zijn vele speedy lookalikes maar hamilton maakt mooie chrono’s, Tissot en nog een miljoen merken :wink:
Je kan het beste een budget bepalen en dan op zoek gaan. er is zo veel keus want ook de chinezen timmeren goed aann de weg met hun seagulls en de russen maken ook schitterende chrono’s, poljot strela en zo.

Met een valjoux 7750 zit je wel meteen heel goed. En inderdaad, oa de hierboven genoemde merken maken hele mooie horloges met dat uurwerk.

Mijn beste,

Kijk eens op de website van William Wien Watches.
Wellicht dat onderstaande Omega (geen day date, maar een date) binnen de mogelijkheden past!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hamilton maakt inderdaad mooie horloges. Ik vind de day date van Omega zo leuk omdat de datum aangegeven wordt met een wijzer en onder de 12 de dag en maand aangegeven wordt. Heb verder nog niets vergelijkbaars gevonden waarbij dit hetzelde is aangegeven.
Tweede hands horloges is nog niet echt mijn ding, waarom kan ik niet verklaren maar denk dat het meer om het idee gaat en daar kan ik me nog niet overheen zetten. Maar goed. Ik zal een bij de Russen gaan snuffelen. Bedankt in ieder geval.

El penumbra Schreef:

Met een valjoux 7750 zit je wel meteen heel goed.
En inderdaad, oa de hierboven genoemde merken
maken hele mooie horloges met dat uurwerk.

Ik heb er geen problemen mee (vind het zelfs voor de afwisseling wel leuk), maar de 7750 heeft wel een ‘wobble’. Soort van wiebelend gevoel en draaiend geluid wanneer de rotor flink aan het spinnen is. Zelf eerst passen en voelen is wel aan te raden.

marnix.moed Schreef:

Ik heb er geen problemen mee (vind het zelfs voor
de afwisseling wel leuk), maar de 7750 heeft wel
een ‘wobble’. Soort van wiebelend gevoel en
draaiend geluid wanneer de rotor flink aan het
spinnen is. Zelf eerst passen en voelen is wel aan
te raden.

En een rondje lopen in de zaak, anders merk je niks van de Wobble. :slight_smile:

Bidle Schreef:

marnix.moed Schreef:

Ik heb er geen problemen mee (vind het zelfs
voor
de afwisseling wel leuk), maar de 7750 heeft
wel
spinnen is. Zelf eerst passen en voelen is wel
aan
te raden.

En een rondje lopen in de zaak, anders merk je
niks van de Wobble. :slight_smile:

:smiley:
Ik merk de wobble meer als ik een beetje harde beweging maak. Dan spint de rotor soms wel eens flink door. Dat kan best zittend of staand.

Als ik te veel gezopen heb merk ik de wobble, anders nooit.:)-D

Zolang het geen "speedwobble"is!:

Bidle Schreef:

marnix.moed Schreef:

Ik heb er geen problemen mee (vind het zelfs
voor
de afwisseling wel leuk), maar de 7750 heeft
wel
spinnen is. Zelf eerst passen en voelen is wel
aan
te raden.

En een rondje lopen in de zaak, anders merk je
niks van de Wobble. :slight_smile:

Ik heb nooit echt ‘last’ gehad van die wobble. Je moet er redelijk bewust op letten en flink met je arm bewegen wil je die echt opmerken.

ik vind t gewoon lekker…die Woble…:slight_smile:

gr.Joep

Doorsparen, je wilt uiteidelijk toch die Speedmaster en dan moet het het alternatief weer gaan verkopen met het nodige verlies. Koop wat je mooi vind dat is het goedkoopste (op lange termijn :))

Helemaal eens met het vorige forumlid. Doorsparen voor een echt
mooi horloge wat je wens is. Ik heb mijn speedy bij william wien
gekocht 2 jaar terug en nog steeds geen spijt! Hou zijn site in de
gaten en heeft ook nog wel eens mensen die inruilen en zijn dan in
perfecte staat. Gewoon bellen of mailen en echt eerlijk advies en
zeer scherpe prijs.
Succes!

Bedankt. William Wien is een mooie site en ga ik zeker in de gaten houden. Inderdaad is doorsparen de beste oplossing. Het enige nadeel is dat ik zoveel dingen leuk vind om te doen / kopen dat een horloge bij mij niet de allerhoogste prio heeft en dus erg lang gaat duren voordat ik hem bij elkaar heb gespaard. :frowning: maar misschien moet ik mijn prioriteiten gaan verleggen. :slight_smile:

Gewoon een apart spaarpotje neerzetten en daar alleen geld in doen voor je horloge! Begin maar eens met wisselgeld dat op het eind van de week in je portemonnee zit…

Hallo Dimitri,

Ik begrijp je keus voor de Omega Day-date volledig want ik heb er zelf ook zo één.
M.n. de veelkleurigheid van alle onderdelen onder het glas en de veelzijdigheid qua functies vind ik nog steeds fantastisch. Overigens kan dit ook een nadeel zijn als je het horloge niet altijd draagt en geen watchwinder hebt. Denk maar aan
de maanden met 30 (of nog minder) dagen, zomer-/wintertijd etc. Gelukkig ziet ie bij mij in de winder.

Laat je niet afschrikken door de verhalen over “wobblen”. Dat merk je pas als je het horloge behoorlijk heen-en-weer beweegt, bijv. als je het “weer op gang schudt” voor het opwinden of -omdoen. Met mijn Omega of Longines (Valjoux) aan de pols heb ik nog nooit hinderlijk wobblen ondervonden. Overigens maakt de Longines meer wobble geluid/beweging dan de Omega. Verder is dat wobblen zeker niet hinderlijk maar meer iets wat ik als het mooie van een (Valjoux) automaat ervaar.
Mijn ervaringen komen dus grotendeels overeen met El Penumbra.

Let wel op, dat indien je een gebruikt horloge met Valjoux uurwerk koopt, wanneer het onderhoud is uitgevoerd. Niet iedere horlogemaker kan dit namelijk doen waardoor zo’n service niet goedkoop is.

Voor wat betreft het “doorspaarverhaal”; daar sluit ik me volledig bij aan. Ik wil eigenlijk een blauwe Omega Seamaster maar zie ook andere mooie duikers langs-
komen. Het is dan niet altijd makkelijk je in te houden…sterkte ermee!

Bedankt voor je verhaal. Hier kan ik wel wat mee. Ikzelf heb nog geen ervaring met een valjoux en vraag me af om de hoeveel jaar deze in onderhoud moet. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je het horloge draagt, maar stel dat ik hem dagelijks zou dragen is het dan om de 5 jaar of wordt het 10 jaar? En wat kost zo’n ‘beurtje’ ongeveer of ligt het eraan wat er vervangen moet worden?

Eens in de vijf jaar moet je wel op rekenen. Rond de 200 euro voor een beurtje moet wel lukken.

wel of niet dragen maakt niet zoveel uit. Een horloge dat loopt houdt de smering soepeler dan een horloge dat lang stiltaat. En de service is niet zo zeer voor de slijtage als wel voor de smering.