omega speedmaster

Ik ben geen kenner, maar een ontzettende liefhebber van een omega speedmaster pro. lang gespaard en nu het geld om er een te kopen. nu ben ik op zoek naar advies… Ik heb een exemplaar in zeer goede staat gezien uit 1971met aankoopbon en ik heb een exemplaar gezien uit 2005. wat is de verstandigste keuze om lang te genieten van mijn speedmaster en wat is qua waarde aantrekkelijker om aan te schaffen. de prijzen liggen nl. niet ver uit elkaar. groet twiggy

Dat ligt vooral aan de staat waarin ze verkeren en wie de leverancier is. Wees voorichtig met aankopen via Internet als je er zelf geen verstand van heb. Let er wel op dat het handopwinders zijn en geen automaten! De prijs van een oude zal zeker nog stijgen dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Meer dan pakweg 1300 mag hij niet kosten denk ik. Weet je welke cailbernummers (uurwerken) er in zitten? Ik zal je wat informatie sturen over de Speedmaster als je mij een ‘gewone’ email stuurt (hans@hcp-tdg.nl) Ik ken genoeg echte kenners en ben zelf vooral een liefhebber van Speedmaster.

Hee heer Jolink, ga je weer drie eieren koken? (4 minuten 15 seconden vanaf het kookpunt svp :slight_smile:

Pas Op… !!! Speedmasters werken verslavend.
Verdiep je voor de eerste aanschaf in de historie van de verschillende modellen.

Ik hanteer voor mezelf deze volgorde: (Ik laat de vele, vele speciale- en herdenkingsuitgaven voor het gemak maar even achterwege)

Het meest gewild zijn de Pre-Pro Speedmasters. Dit zijn drie modellen (generaties) met een caliber 321, zonder de toevoeging “Professional” op de wijzerplaat. Deze modellen bestrijken de jaren 1957-1966

Dan komt de “Professional” Pre-Moon, eveneens met caliber 321, maar met toevoeging “Professional” op de wijzerplaat. Deze modellen hebben de modene, iets grotere kasten met kroonbescherming. Bijna altijd met een opgezet ijzeren Omega logo op de wijzerplaat. Deze modellen bestrijken de periode 1966-1968.

Dan komen de Pre-Moon’s met het caliber 861. Heel soms nog met opgelegd Omega logo op de wijzerplaat. Helaa heeft het caliber 321 inmiddels het veld geruimd. De achterzijde heeft nog geen enkele verwijzing naar de maanlanding. (Duhh… het is nog geen 1969). Deze modellen bestrijken de periode 1968-1969

Dan komt het eerste Post-Moon model. Deze heeft als eerste een vermelding aangaande de maanlanding op de achterkant. De exacte tekst luidt “THE FIRST WATCH WORN ON THE MOON” en “flight qualified by NASA for all manned space missions” Dit model is maar eventjes op de markt geweest in 1969/1970

Daarna is er de achterkant gekomen zoals we die nu nog kennen. En deze Post-Moon Speedmasters zijn zeer weinig veranderd in de loop der tijden. Deze bestrijken de periode 1970 tot heden.

Mocht je voor deze laatste groep kiezen, kies dan voor een zo nieuw mogelijk model. Zeker als er, zoals je aangeeft, weinig prijsverschil zit tussen een model uit 1971 of 2005. Ik zou in dit geval absoluut zeker voor de 2005 kiezen.

Of zoek nog ff door naar een van de eerdere modellen, zoals hierboven omschreven.

Nadere info o.a. op http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/speedmasters.htm

Groeten,
Hans Mennink

Ik kan me helemaal vinden in jullie passie voor de Speedmaster…
Ieder keer wanneer ik de afgelopen jaren op Schiphol kwam , na het bezoek aan de dranken-winkel , wanneer de vrouw bij de parfum-afdeling bleef hangen , was ik op de horloge-afdeling .
Twee Merken waar ik naar keek , de Omaga’s en de Breitling’s…
Met name die ““Moonwatch”” fascineert mij .
( Ik zat voor de buis toen Neil Armstrong zijn ““stapje”” zette…)
Een vraag waar ik al lang mee zit :
Is het een optie om ooit zo’n pracht-exemplaar op Schiphol aan te schaffen ?
Omdat hij dan tax-free is .
Ik weet van de problemen die je kunt krijgen bij terugkomst in ons Vaderland , daar moet je over nadenken …
( Iemand suggesties ? )
Service - problemen , op een later tijdstip ?
Zijn er nog andere luchthavens , in verre landen , waar je “” goedkoop"" zou kunnen kopen ?
Vriendelijke groeten,
Peter Peters

Het lijkt me heel simpel om dan eerst even bij een Omega dealer in de stad waar je woont na te gaan wat de prijzen zijn en vervolgens op Schiphol (of een andere grote luchthaven) na te gaan wat daar de prijzen zijn. Voor wat betreft de invoer weer in Nederland: Hoe vaak ben je al door de douane aangehouden met de vraag of ze je horloge mochten onderzoeken? Mogelijk dat andere forumleden meer zicht hebben op de procedure na aankoop in een taxfree winkel, maar het lijkt mij toch dat je het horloge gewoon om kunt doen en de doos in je handbagage? De garantie is een Omega garantie dus dat zal het probleem niet hoeven te zijn. Veel succes met het vervolg, we delen je voorkeur.

Beste Hans,

Het valt me telkens weer op hoe professioneel jouw items over bepaalde onderwerpen zijn.

Arjay

Op de 6 x 6 foto is ook duidelijk dat andere merk te zien wat zichzelf op de kaart zette met de Apollo missie, Hasselblad met zijn speciale 500 el uitvoering.

Arjay

Even een uitstapje…wat vinden jullie van deze Omega Seamaster Tungen? Vinden jullie als Omega-experts dit iets? Is ie € 2250 waard? Hij is te koop…En ik vind 't wel wat.

Je zou eens moeten kijken of je er hier iets over kunt vinden. Ik denk dat 2250 een erg forse prijs is. Zoek eens op Ebay, maar dan internationaal (en zoek op Omega en seamaster anders ben je een halve dag aan het bladeren…)
http://home.xnet.com/~cmaddox/omega/tables/seamaster/combined.html

Volgens mij heb ik hem gevonden in een oude catalogus: http://www.old-omegas.com/catch72.html
de prijs is echter niet meer actueel, jammer

Hallo Hans,

Klein vraagje. Je schrijft dat er maar heel eventjes (1969-1970) een uitvoering geweest is met de tekst op de achterkant. Ik heb mijn Speedmaster in 1976 nieuw gekocht maar die tekst staat er op. Wil dat zeggen dat mijn Speedmaster tussen 1969 en 1970 gemaakt is?

Groet,
Rob

Hoi Rob,

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. De achterkant die maar eventjes in omloop is geweest ziet er als volgt uit:

De achterkant die daarna kwam (en nu nog gebruikt word) is deze:

Jouw Speedmaster zal ook deze achterkant hebben.
De tekst is inderdaad hetzelfde, maar de eerste kom je maar sporadisch tegen op de tweedehandsmarkt, en is ook wat gewilder bij verzamelaars.

Trouwens prachtig dat je die van jou in 1976 nieuw gekocht hebt. En je draagt hem nog steeds? Dat zegt toch genoeg over de kwaliteit en het tijdloze karakter van het horloge.

Groeten,
Hans Mennink

Draag 'm al die jaren nog steeds bijna dagelijks. Ik raak er maar niet op uitgekeken!

[www.old-omegas.com/pics/catch72/p23.jpg]
Als je goed kijkt zie je onderaan de beschrijving een vermelding van 4 verschillende lunettes voor de Speedmaster! Er wordt gesproken over een telemeter, pulsometer en decimaal-indeling. Ik heb nog nooit een andere gezien dan de tachymetre. Weet iemand daar meer van? Zijn ze nog verkrijgbaar, en voor een leek verwisselbaar? (zoals bij de Rolex GMT)

Ik weet eigenlijk niet of de telemeter, pulsometer of de decimaal-indeling nog verkrijgbaar zijn op een moderne Speedmaster.

Ik heb wel een paar voorbeeldjes gevonden:

De telemeter:

En de decimaal-indeling:

gr,
Hans Mennink

Mooie plaatjes Hans! :o
Zo krijgt de Speedy toch weer een iets andere look.
Gr. Arie.

Ze blijven mooi