Omega Speedmaster

Goedenavond,

Ik ben mij aan het oriënteren voor de evt aanschaf van een Speedmaster. Budget is tot zo’n 3000.
Qua prijs kom ik dan al snel bij een ‘reduced’ versie uit, waarvan ik graag zou willen weten wat dit precies inhoudt. Ik zie soms ook oudere exemplaren voorbijkomen die dan ook een stuk duurder zijn, heeft dit met vraag en aanbod te maken of zit het wellicht in de kwaliteit ? Ik zie bijv. hier op het forum een Moonwatch te koop staan voor 5750. Ik hoop dat iemand eea kan toelichten. Groet, Joost

Reduced is inderdaad een kleinere versie van 39mm. Deze hebben een automatisch uurwerk i.t.t. de Moonwatch Pro, die heeft een handopwinduurwerk.
Reduced met referentienr. 3539 heeft saffierglas en ref. 3510 heeft hesalite/plexi. Die laatste ref. kom je doorgaans het meeste tegen.
Let wel de bandaanzet van de reduced’s zijn 18mm, dit is m.i. vrij smal.

1 like

Waarom wil je een reduced? Als je wat erbij legt heb je een mooie professional moonwatch. De reduced word al een tijdje niet meer gemaakt, en het onderhoud is een stuk duurderomdat een chronometer module op een bestaand uurwerk is toegevoegd. En daardoor is het onderhoud een stuk duurder. Ook is de reduced een automaat en de gewone speedy is een handopwinder.
Kijk eens op YouTube er zijn genoeg Videos over te vinden waarom de reduced of de speedy.
Succes

3200 tot 3600 heb je al een 2e hands speedmaster professional

4 likes

Ik zou echt proberen te stretchen naar een Professional. De Reduced, sorry, is echt slecht gelukt. De subdials staan te ver naar buiten door de kast. De Pro daarentegen is een horloge voor het leven.

2 likes

Een speedmaster pro is ook te halen voor onder de 3k. Kijk maar naar 3570.50 speedmaster

1 like

Waar dan, ik zie alleen prijsstijgingen, zag er vandaag 1tje voor 5100 op het Uhrforum

Zo hier is je huiswerk, volgende week overhoring :face_with_monocle:

1 like

Een 3570? For real? Wow, dat zijn serieuze prijsstijgingen ten opzichte van een half jaar geleden…

Hoi,
Op Chrono kom ik niet lager dan zo’n 4000, waar heb jij prijzen gezien van 3200-3600 ?
Groeten,
Joost

Ik heb destijds voor hetzelfde dilemma gestaan. Heb uiteindelijk het budget wat opgerekt en ben voor de Professional gegaan. Heb daar iig geen spijt van.

Tja dat was voor dat de nieuwe speedy 2021 er was.
Nu zijn alle prijzen van de big box speedy best wel omhoog geschoten.
Maar als je goed zoekt kom je een 3570.500 uit de 2000-2007 jaren misschien nog wel tegen voor die prijs.
En ja dat was 2 maanden geleden! Er is weer veel veranderd. Ik heb de mijne hier op het forum gekocht en daar heb ik heel veel geluk mee gehad.

Punt is je moet geduld hebben dan kun je toeslaan als de juiste voorbij komt.

Effe een plaatje voor # speedy tuesday

Succes met je zoektocht, maak gewoon een gezocht topic aan wie weet…

2 likes

Speedmaster zijn er in zo veel verschillende soorten en versies… Ik denk dat het het beste is als je eerst voor jezelf beslist welke je graag wil hebben en dan op zoek gaan. Ik heb bijvoorbeeld de professional Moonwatch met plexiglas en grote doos omdat ik die het puurst vindt zonder te zoeken naar een pre-moon.

1 like

Laat je niet gek maken door de reduced-haters op dit forum! :joy: Prima horloge met een heerlijke bracelet!

1 like

Wil ik ook wel graag inhaken.

Er zitten verschillen tussen de beide horloges. Heeft ook te maken met imago en ook zeker met het uurwerk. Het uurwerk is inderdaad lastiger te servicen maar niet onmogelijk.

Hoe dan ook: ik zou vooral kijken naar de looks. Vind namelijk persoonlijk de Reduced zoveel mooier om mijn pols staan dat ik daarom voor een reduced ben gegaan.

1 like