Omega Stopwatch (Chronostop)

Hallo allemaal!

Vandaag was ik bij een verkoper die een gelijkaardig horloge in de verkoop had zoals hier is afgebeeld.
Het ging om een Omega Chronostop, maar een vroege. Bij het indrukken van de knop ging de secondewijzer lopen
en bij het opnieuw indrukken van de knop springt de secondewijzer meteen terug naar de “0”. Blijkbaar was dit normaal omdat het een vroege betrof. Zou kunnen maar er verontrustte me toch wel iets. Indien de secondewijzer blijft lopen dan loopt hij ongeveer zo’n 2 minuten en dan staat niet enkel deze secondewijzer stil, maar het hele horloge stopt ermee. Is dit normaal?? het horloge zag er wel goed uit voor zijn leeftijd, wat patina maar niks storend. Maar ik weet niet of dit normaal is. Cal; 865 zit er in. Ik hoor het wel van de kenners!!

Het eerste is normaal, het tweede niet :slight_smile:

Bij het indrukken gaat de chronowijzer lopen. Als je de pusher nog een keer indrukt stopt hij. Om de secondes af te kunnen lezen moet je de pusher dus vasthouden. Zodra je de pusher loslaat reset hij naar 0.
Dit hebben niet alleen de eerste, maar is gewoon het Chronostop principe.

Maar als de chronowijzer loopt hoort het horloge er niet mee te stoppen na 2 minuten dit klopt dus niet. :slight_smile:

2 likes

Weet je of het horloge voldoende opgewonden was? Wanneer het maar een klein beetje opgewonden was kan dit natuurlijk wel, de extra energie nodig om de chronometertrein aan te drijven kan er dan voor zorgen dat het stopt en toch terug even doorloopt wanneer je de secondenwijzer reset.
Maar dat lijkt me wel onwaarschijnlijk.

Ik heb enkel vastgesteld dat het gewoon stil ging staan toen ik het vast hield. Misschien
toch dat het hierdoor kwam, dat heb ik niet getest. Wel een erg mooi horloge en hij vraagt 350€
wat ik zeker niet teveel vond!

Als hij technisch en optisch in prima staat is, is dat zeker niet teveel geld.

Als je hem op onderhoud moet sturen bij Omega komt er natuurlijk wel 750€ bij, dus ik zou dat toch eerst nog eens erg goed gaan testen dan.
Ik weet niet of dit kaliber zo makkelijk te onderhouden is door een onafhankelijk horlogemaker?

slechts één adres! Ferrie Schweitzer in Heerlen. Als het horloge daar van terug komt, doet hij wat hij hoort te doen
en is in nieuwstaat! Daar mag u vanuit gaan!

Dat is een mening maar geen feit imho…
Hier in Alkmaar zit ook een bedrijf wat minstens zo goed is imho (feit)
en misschien wel beter (mening)… :wink:

1 like

Goh, hij heeft meer dan 35 jaar bij Omega in Biel-Bienne gewerkt en hij weet intussen wat hij doet. Hij is zeker
niet de goedkoopste maar ik ben telkens opnieuw verbaasd over het resultaat wat hij geleverd heeft! En bovendien is het
voor mij maar zo’n 40km terwijl Alkmaar een beetje meer is vrees ik!

Haha blijft toch een mening :wink:
Ik heb er een die gedaan is door FS en heb 'm indertijd laten zien bij W&V, die vonden hem er goed uitzien maar zouden sommige dingen anders hebben gedaan kreeg ik te horen. Maakt niet uit voor de rest hoor, beiden staan nl. goed bekend :wink:

Ik ken wel een adres waar je een 865 uurwerk (dat zit erin) kan laten servicen voor ± 150/200 euro :slight_smile:

1 like

Weet je zeker dat daar een 865 in zit? Ik dacht dat die Genèves een 920 onder de kap hadden liggen (Maar weet dat niet helemaal zeker).

No date is de 865 de date heeft cal 920…

1 like

EUR 750? Wel een heel ambitieus bedrag…

Hetwelke je zeer eenvoudig op de website van Omega zelf kan terugvinden.
Link

1 like

Ik weet (99% zeker) precies waar het aan ligt. Kwestie van een excenter-schroef iets verdraaien. Moet je wel weten welke. :wink: PB me maar. :thumbsup:

Droeg vandaag precies dezelfde.trouwens, ook dezelfde wijzerplaat.

1 like

Tuurlijk. En ergens in NH doen ze het voor en beter en voor minder dan de helft.

Ik heb mijn chronostop bij Ferrie gekocht. En hij koste ongeveer 750 euro. Kan me niet voorstellen dat een beurt zoveel kost. Anders Jan Ubels ook een prima horlogemaker. Wanneer horloge mooi en origineel is, is 350 euro niet gek. Een beurt is hij dan zeker waard naar mijn idee! Prachtige klokjes!

De drivers Edition koste me 1100 euro (eBay Duitsland)

Nee 865

Yup. 920 is met datum. Enne - het is zo simpel mensen, Het is een excenter die een paar graden verdraaid moet worden, omdat de vertanding met lopende chrono te diep staat. Maar OK, negeer het advies maar hoor, en laat 'm elders voor honderden euri servicen. :thumbsup:

2 likes