Na een vreselijke rotweek heb ik in een opwelling dit horloge gekocht op een veiling. Een oud 14K Omega horloge uit de beginjaren 1900. Gewoon omdat’ie zo mooi was. Ben nu eenmaal snel verliefd op alles uit deze periode Niet wetend of het horloge nog werkt, etc. Niet zo heel slim, maar ja,…het was echt een rotweek. Zelf al jaren ziek, man een medische misser, in het ziekenhuis met verstrekkende gevolgen.
Inmiddels heb ik het horloge binnen en foto’s gemaakt, (ik weet dat er ws radium op de wijzerplaat zit, dus heb het heel voorzichtig even opengemaakt). Volgens mij zit er een 20F uurwerk in (beperkte kennis) en is het balanswiel gebroken. Valt dit te repareren of moet ik op zoek naar een vervanger?
Dan nog een volgende vraag. Ik heb ergens gelezen dat een schoonmaakbeurt bij een officiëel service centre minimaal 750 euro kost. Kan iemand me bevestigen of dit klopt? Ik wil het graag laten repareren en schoonmaken. Graag jullie oordeel, op- en aanmerkingen.
Mooi ding! Die balans ziet er op die foto afgaande wel okee uit hoor. Dat is geen breuk, dat is gewoon de stijl van balans wielen die toen courant was.
Dat is wat een Omega certified horlogemaker gaat rekenen - maar dat is er van uitgaande dat ze het horloge gaan willen aanvaarden, wat mij zou verbazen want door de leeftijd is “officiële” onderdelen vinden moeilijk of onmogelijk, en ze moeten verplicht garantie geven.
Als er geen brokken aan zijn en het is enkel schoonmaak + smering + afstelling dan zal het wel met een heel pak minder kunnen bij een “gewone” horlogemaker
Mooie Omega en ik denk (ik heb mijn referentie boek niet bij de hand) in originele staat.
Ik zie zo gauw geen Ra op de plaat. Heb je een UV lamp?
Nee, denk het ook niet. Volle metaal indices en lege wijzers. De verkleuring aan de rand is waarschijnlijk eerder vochtschade.
Nah, nicotine en andere reut. Plaat ziet best nog goed uit.
Dank voor de info. Ik had geen idee.
Ik dacht dat het als “coating” op de wijzers zat. Dat is op de geplaatste foto niet zo goed te zien, denk ik. Dit is een screenshot van de foto van de veiling. Misschien duidelijker? Ik ga later vandaag nog even met een uvlampje kijken.
Wijzers moet cijfers zijn natuurlijk. Op 1 van de wijzers ontbreekt volgens mij de vergulding.
Dan moet iemand dat achteraf aan hebben gebracht. De stijl van het horloge spreekt het tegen in ieder geval. Controleren is altijd goed.
De minutenwijzer lijkt niet origineel te zijn. Is vast ooit vervangen door een enigszins gelijkend exemplaar. De urenwijzer heeft een andere stijl.
Dan beter hier op het forum op zoek naar iemand, via het kaartje?
Ah, ok. Dank!
Idd. Staat vast wel iemand op die bij jou in de buurt zit. En anders even een vraag uitzetten.
Dank voor je reactie. Ik controleer het later vandaag even met een uv-lamp.
Dankjewel. Doe ik.
Ik denk dat je gelijk hebt! Ik moet op zoek naar een andere minutenwijzer dus