Omega-tijd! En hoe!

Eind mei heb ik een ‘scruffy’ Omega Seamaster Cosmic 2000 gekocht van iemand in Engeland. Hier is het draadje van twee maanden geleden: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,132914
In eerste instantie heeft Rich er naar gekeken, maar hij meldde me dat je speciaal gereedschap nodig hebt om dit horloge te openen. Hij verwees me zelfs naar een discussie op een horlogeforum daarover. We hebben toen in goed overleg afgesproken dat het verstandiger zou zijn wanneer Ferry Schweitzer er naar zou kijken. En dat heeft Ferry gedaan! En hoe!

Eerst wat goed was: het uurwerk behoefde alleen maar schoongemaakt te worden. Daarna de nieuwe zaken. Een nieuwe Omega band was het begin. Gevolgd door een nieuw glas, nieuwe duikring (compleet), opmaken van de plaat en het opmaken van de kast. Afgetopt met nieuwe pakkingen waar nodig.

We kunnen denk ik wel spreken van een nieuwe Omega.

Maar goed, dat was het begin. Ondertussen ben ik door ruiling met een ander forumlid ook in het bezit gekomen van een Speedy ‘Reduced’. Twee Omega’s in één week. Het staat natuurlijk wel heel stoer, zo’n kudde(tje) Omega’s, maar ik denk dat de Cosmic toch op het verkoopdeel gaat belanden. Ik ben nog steeds mijn oorlogskas aan het spekken!

Menno

Dan hier de foto’s:

Zo, wat een mooie klokken! Ik ben jaloers, geniet ervan!

Schitterend hoor(tu) Zelf zou ik het toch jammer vinden om één van m’n klokje ‘zomaar’ te verkopen.

Prachtig geworden (tu)
Voor de rest sluit ik me bij Tom aan, heb je zoveel moeite gedaan om er weer iets moois van te maken. Ik zou er dan een band mee krijgen :wink:

mvg, Frans

Mooi hoor!!!

Als je al iets wilt verkopen zou ik zelf denk ik eerder de reduced in de verkoop doen want die is later zo weer gevonden en in mijn optiek ook veel minder speciaal.

Ferry is niet echt goedkoop, maar dat is dan ook goed te zien aan het resultaat. Prachtig (tu)

Dank voor alle positieve reacties tot zover! Ik heb zelfs van een paar medeforummers een PB gekregen dat inging op mijn gedachte om het horloge te verkopen. Ik ben met iedereen die dat gedaan heeft nog steeds aan het commmuniceren. Niet eerder kreeg ik zoveel PBs op een horloge dat ik hier toonde.

Ik heb het horloge vandaag voor het eerst om. Gisteren was ik aan zee en dat is niet de meest ideale plek om zo’n mooie klok uit te proberen, vind ik.

Wat me als eerste opviel (en opvalt), is de band, In eerste instantie lijkt de band licht, rammelig en niet van een Omega-kwaliteit, ondanks het certificaat van echtheid op de blisterverpakking waar 'ie inzat. Maar nu, na een halve dag dragen, denk ik daar anders over. In vergelijking met zg. ‘super oysters’, ‘watchadoos’ en andere prachtige, stevige banden, draagt deze band heerlijk. Het horloge is niet zo heel erg lomp, een te stevige band zou de balans verstoren. Na een halve dag dragen denk ik anders over het bandje: het past prima bij dit horloge.

Wat verder opvalt is de slankheid van de duikring. Veel horloges hebben een brede duikring (vind ik ook mooi). Maar dit is een veel ieler ontwerp dat je ook terugziet bij bijv. Blancpain in de jaren 60 (tuurlijk! mijn maatstaf van alle dingen…). Het gevolg van de iele duikring is dat de wijzerplaat veel duidelijker is: daar ligt (in mijn ogen) hier meer de nadruk op.
De wijzers vind ik wat smal. Maar als je de wijzers vergelijkt met de wijzers van mijn Speedmaster Reduced, lijken het precies dezelfde te zijn. Alleen, bij een Reduced zijn ze wit en die van de Cosmic zijn ze rvs-achtig, waardoor ze door weerspiegeling kleiner lijken. Wat ik ook erg mooi vind aan het horloge, is het Omega logo. Niet op de wijzerplaat geprint, maar opgelegd! Alle andere woorden zijn gewoon geprint.

Ik heb het horloge nog niet lang genoeg om iets zinnigs te kunnen zeggen over de nauwkeurigheid, maar gezien de reputatie van Ferry Schweitzer hoef ik me daar denk ik geen zorgen over te maken.

Menno