Omega, uurwerk uit plm. 1915

Kan mij iemand meer vertellen over dit horloge?
Heb hem al 30 jaar in bezit, ooit 2e hands gekocht, opwinder. Loopt nog prima.

7 likes

Dirty dozen?

Heb je een foto van de achterkant?

Ik schiet uit de heup. Bij Bernard moet je zijn!

Handopgewonden Omega met vermoedelijk een cal. 30T2 derivaat zoals de 265.

2 likes

Plaat is/lijkt her-opgemaakt. Logo en OMEGA staan uit het lood en lijken handgeschilderd.

Dit is geen kwestie van “ja maar het is oud” - typografie en druk had Omega toen al top voor elkaar. Kast is ook geen Omega bij nader bestuderen. Kasten uit die tijd waren scherp, en hadden niet dit soort jaren '90 Ebel-achtige afrondingen. Ik ben bang gewoon een Frankenwatch of een nepper. Foto van het uurwerk…?

1 like

1 like

OK, ik kan er naast hebben gezeten - plaatste hem instinctief op jaren '40 - maar ik vind hem nog wel vreemd, vooral die kastvorm. Uurwerk lijkt echt, maar is dan ruimschoots vooroorlogs. Serienummer dateert hem rond 1915. Wat is de diameter van het horloge…?

1 like

33/ 34 mm

33/ 34 mm

Doe nou niet nog een keer die twee foto’s. :sweat_smile: Ik ga even kijken in de Ranfft-lijst of ik deze kan vinden, qua uurwerk dan.

1 like

1 like

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Omega_40_6L_T2

Beetje deze hoek.

1 like

Plaat is sowieso heropgemaakt, kijk maar naar de twee ‘30’ onderin, staat totaal scheef.

2 likes

Beslist eerder; serienummer is echt vrij duidelijk 1915.

http://www.chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

1 like

Ik heb geen idee wat horloge waard is en doet een heropgemaakte plaat veel afbreuk. En nooit gedacht dat het horloge zo oud is. En iedereen al erg bedankt voor de reacties

2 likes

Ik was aanvankelijk iets te stellig, maar er kan in meer dan een eeuw veel gebeurd zijn met een horloge. :wink: Allicht heeft iemand nog een wat scherpere visie. Ik pas je titel even aan.

1 like

Mi. een pocketwatch uurwerkje in een recentere kast met een fantasie wijzerplaat…
Kortom een zgn franken wat al geopperd is.

3 likes

Polshorloges uit die tijd waren nog relatief bijzonder inderdaad. Omgekast dames zakhorloge-uurwerk lijkt aannemelijk.

1 like

Precies, Google er maar op… :wink:

bv.

1 like