Voor zijn overlijden (ruim 20jr geleden) was mijn vader een vervent horloge-verzamelaar. Uit zijn nalatenschap heb ik een klein (goedkleurig) (pols/zak)horloge gekregen.
Helaas heeft hij geen info hierbij achtergelaten in zijn administratie.
Wie kan mij meer vertelen over dit uurwerk.
Was t een polshorloge en zakhorloge van origine?
Welk type nr is het? Hoe oud is het?
Wat is de tekst die op het uurwerk staat?
Is de 7 cijferige code het artikelnr of registratienummer?
De rode 12 suggereert dat het oorspronkelijk al als polshorloge is geleverd. Dat werd in de begintijd van het polshorloge gedaan om mensen aan de positie van de 12 te laten wennen.
Wat er daarna mee is gebeurd is me niet helemaal duidelijk. De kroon zou ik op 3 uur verwachten, niet op 9 uur (wellicht is de wijzerplaat omgedraaid?)
Mogelijk is dit gedaan om er een zogenaamd verpleegsterhorloge van de maken. Omdat die aan een borstzakje hangen hebben die dan ook maar een aanzet.
Dat is het inderdaad ook. Frans, in dit geval. Het is een uiltje, en geeft aan dat het goud is in een voorwerp van niet-Franse oorsprong. Ik weet niet meer welk gehalte.
Edit: dit betekent dat het in Frankrijk op de markt is geweest; nieuw of gebruikt.
@chi_kwadraat Zou dat nog te achterhalen zijn (wat het goud percentage van het uiltje is)?
Of zou ik dat door een juwelier of goudhandelaar moeten laten controleren?
Mijn Frans is best ruk, dus vrij vertaald via interweb:
Deze stempel wordt sinds 29 juni 1893 gebruikt om goud te markeren die zijn geïmporteerd uit landen die geen handelsverdragen met Frankrijk hebben gesloten. Gouden uurwerken van alle herkomst en gouden of platina werken met wettelijke titels die te vinden zijn op de Mont de Piété of bij openbare verkopen zonder garantiemerk of meesterstempel om hun Franse afkomst te erkennen: het garandeert alleen de minimale titel: 750 duizendste. De + geeft de locatie van het verschil aan.
Vandaag ontdekte we dat er in hetzelfde doosje met horloges dit schattige polshorloge met Omega teken lag.
Laat ze nu samen controleren op authenticiteit.