Omega van opa

Allen, wie van jullie heeft er genoeg kennis om te bepalen wat voor horloge dit is en waar ik het tzt kan laten restaureren/mooi kan laten maken.

Zoals de titel al zegt, hij is van mijn opa geweest. Leeftijd onbekend, is een handwinder en als ik hem handmatig opwind, loopt hij best netjes. De dail is helaas aangetast en de wijzers ook.

Graag hoor ik van jullie als jullie weten wat het is en waar ik hem naartoe kan brengen.

Gr ted!

1 like

Even verplaatst naar de juiste hoek.

Kan je helaas niet aan het type helpen, maar ik volg wel even aangezien ik ook wel benieuwd ben naar een adres om een oude omega een (opknap)beurt te laten geven

1 like

Wijzerplaat zou ik zo laten. Opnieuw laten opmaken zie je altijd (Omega-opdruk wordt nooit perfect), en je krijgt er waarschijnlijk spijt van.

Oxidatie is vocht-gerelateerd, dus ik verwacht wat roest op met name wijzerverzetwerk, balans-kompas en palrad/kroonrad.

Zal een 30T2 uurwerk of een latere afgeleide daarvan zijn, ik schat eind jaren '40. Staan er merkjes (goud) in de achterkanten van de lugs…?

Hier een paar “passanten” van de afgelopen jaren, met ruim patina…:

Bovenste van een forumlid, even kwijt wie ook weer… Onderste van een goede vriend uit Wellington, ZA.

Technisch weer in orde, da’s het belangrijkste… Onderste met nieuw Omega-glas zelfs (toen ze nog quasi-betaalbaar waren…).

1 like

Ah Ruben,

Wat een mooi horloge is dat! Het lijkt mij erg op een oude omega cal 285/286 handopwinder. Veel mensen kunnen die voor je servicen. Probeer @tokes of @vouwfietser. En anders langs een officiële omega swatch grouper als V&W in Alkmaar, maar dan betaal je behoorlijk.

Hiwe

1 like

550 euro. :sweat_smile: Voorgeschreven prijzen, te vinden op de Omega-site…

2 likes

Denk dat het een jaren '50 cal 267/268 is met een 40 micron of hoger vergulde kast…

Zelf heb ik een 80 micron cal 283 uit mijn geboorte jaar die ik indertijd heb laten servicen door Freddy…
Ik zou hem wel laten servicen voor je hem gaat dragen als je niet weet wanneer hij voor het laatst een servicebeurt heeft gehad. Dit ivm ingedroogde olie die schade aan kan richten aan de bewegende delen.

Dit is mijn jaren 50-tiger…

2 likes