Omega vraagje (model / type / jaartal / etc)

Thnx! Als ik hem in m’n handen heb maak ik meer foto’s.

Er zit nergens lume op toch?

Jaren '50 inderdaad; heb je eenmaal het deksel er af, is a.d.h.v. het serienummer de leeftijd met een marge van pakweg 1 jaar +/- af te lezen. Hier alvast de link naar good old Chuckie:

https://www.chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Was een voorrecht om met (RIP) Chuck Maddox te chatten op Timezone. Enorme Omega-liefhebber. Lang voordat HF bestond. Fratello heette toen nog gewoon Robert-Jan. :upside_down_face:

6 likes

Als ik dat gedaan zou hebben zou ik het Omega logo netjes midden op de crosshair hebben gelegd.

2 likes

Das vaak het probleem.

Ik zie geen swiss made, maar dat ligt aan de hoek hoop ik.

Verder vind ik t minutentrack niet heel netjes ogen… korter/ langer etc.

1 like


1 like

Er zit wel lume op. Wijzers en indices. Maar geven geen licht meer

Dit ziet er imho prima uit

Is denk ik wel radium, dus nog steeds opletten. Dat spul is nog een paar duizend jaar actief.

Radium zou toch nog moeten oplichten?

Nee. Radium is nog radioactief, maar het lichtgevende deel van de verf is vaak kaputt.

Tritium (of radium) of met een hele lange sluitertijd, of UV lamp dat je dan nog iets kunt zien.

1 like


1 like

Zijn er leden/kenners die mij nu meer kunnen vertellen of mij naar wat sites met background kunnen doorsturen.

Dank!

Hij loopt in ieder geval als een zonnetje :sunglasses:

Wat wil je weten?

Het is een 50s handwind omega die wrs in engeland gecased is, wrs Dennison uit mijn hoofd. Dat is wel “vreemd”, dat zie je vaker met gouden horloges…of bij nog oudere horloges

Je kan het horloge beter laten servicen als je het regelmatig wilt gaan dragen. De olie etc is inmiddels dusdanig crap dat je schade aan het uurwerk kan veroorzaken.

Je kunt hier een horlogemaker zoeken:

Let wel op met radium. Niet alle horlogemakers willen daarmee werken.

Referentienummer 3974 levert wel andere modellen op dan die van jou…

1 like

Made in England in de caseback, dus de kast is niet door omega in zwitserland gemaakt.

Het is dus niet waarschijnlijk dat dat ref nummer veel gaat zeggen en of het van de kastenmaker is bijv.

1 like

Het klopt dat het horloge in GB is gekocht. Circa 50s/60s. Daarna is het gedragen en is de band wel vervangen. Maar het is destijds gekocht in een winkel in London en daarna altijd in bezit gebleven en nu bij verhuizing weer naar boven gekomen.

Ik weet dat de olie droog is. Het idee is niet om te gaan dragen, maar wel te gaan behouden.

Hoe kan je nu Radium vaststellen zelf, zonder Geiger counter……?

Op basis van leeftijd. Tritium is eind jaren 50/ begin 60 en in principe staat er vaak T swiss / T Swiss T op de plaat.

Dit horloge is ouder.

1 like