Omega vrienden - ik heb een uitgelubberde rotor (calibre 505)

image

De bronzen bus in het midden is uitgelubberd.

Wie kan mij helpen???

Dit is een veel voorkomend probleem heb ik begrepen.

Dus er zullen vast Omega liefhebbers zijn die de oplossing weten.

Heeeeeellllluuuup.

Balen - heb dit gek genoeg nog niet gezien, hoewel ik er al veel heb gedaan. Een lapmiddel, om aanlopen te voorkomen, zou het heel licht bijbuigen (“omhoog”) van de rotor zelf zijn. Wel eerst loshalen uiteraard, en met “gevoel” uitvoeren!

Voor een mooiere oplossing heb ik even geen antwoord, tenzij een donor-werkje of alleen rotor opsnorren; en hopen dat die het niet heeft.

Dankjewel Peter. De 505 en 504 hebben een andere inscriptie heb ik begrepen. Een donor met de goede insciptie kan ik niet vinden. Er schijnen vervangings - lagers (busjes dus) te bestaan. Maar dat moet met speciaal gereedschap. Dus iemand die al eerder heeft gedaan … weet hoe.

1 like

Vervangings lager/bus zijn iets overmaats. De meeste Omega service center hebben een gecalibreerde ruimer die Omega heeft laten maken om de boel weer perfect passend te krijgen. Niet gaan buigen dat is knoeien en vraagt om problemen. Uiteindelijk vergroot je daar de ellende mee.

6 likes

Tja, gelijk heb je hoor - is niet de schoonheidsprijs. En die tool heb ik helaas niet.

Ik heb net bij Omega gekeken en er wordt voor de caliber 500 alleen een complete rotor geleverd.
Voor de 550 en hoger is er inderdaad een los lager leverbaar en doe moet na plaatsen inderdaad met een freesje naar de juiste gatmaat worden opgeruimd.

2 likes

Hoi Jeroen. Is jouw foto zo’n ruimer?

Vraag is hoe ik dan aan een 505 (of 504) rotor kom.

Weet jij iemand? Of anders iemand anders in het forum?

Dit is zo’n setje - volgens urdelar zweden - voor een 470, 490 en 500. Dus dan ook voor de 505. Maar … die zijn uitverkocht. In een setje passen ze dus altijd. Maar wat er niet is … daar hebben we niets aan.

Hé, zo’n tandwieltje kan ik wel krijgen. Maar dan moet hij dus nog pasgemaakt.

@Jero1 kun jij?

Onderdeel nummer van het lagerbusje is 470-1429 maar probleem is dus om het lager op de juiste maat te krijgen.
@Jero1 deze waren eerst wel los leverbaar alleen geen freesje om het op maat te maken :confused:
Zelfde als voor het lagerbusje van de 1010, was ook geen freesje voor leverbaar terwijl ze wel het lagerbusje los leverde.
Toen nog uitgebreid met ze over gehad maar ze wisten het zelf ook niet.
Lagering van de 505 is een andere maat als de 550 dus gaat niet passen.

De busjes van de 470, 490 en 500 schijnen gelijk te zijn.

De 550 is inderdaad anders.

Maar ik het gaat over een 505. Dus 500 serie.

Het freesje is voor een caliber 550 enz gaat dus niet passen voor de 500

Hè. Jammer. Dus we zoeken iemand met een 470,490, 500 freesje.

Ken je iemand?

505 is in de basis 470 dus dat is inderdaad hetzelfde.

Dat freesje voor de 505 is er niet.

1 like

Dat zou vervelend zijn.

Iemand een rotor voor een 505 dan …

Er zijn er 5 miljoen gemaakt geloof ik. Hahahaha.

???

Probeer een nieuwe te vinden misschien via ebay, als je een gebruikte kunt vinden is de kans heel groot dat deze ook versleten is.

Ja daar heb je een punt. Ik blijf zoeken. En als iemand dit leest en een tip heeft: ik hoor graag.

Nieuw busje opruimen tot de juiste maat een optie? Nadeel daarvan is dat het gat iets conisch zal worden, dus ook niet optimaal.

De ruimer lijkt niet te bestaan voor een 470 490 of 500 serie. Moet wel exact passen.