Omega wijzerplaat= refurbished 🔒

Waarom?

Meest voor de handliggend is deze bewerking van de wijzerplaat:

Een gelakte wijzerplaat heeft een vergelijkbare uitstraling als een geëmailleerde wijzerplaat (die wordt gebruikt in de horlogemakerij van topklasse). In plaats van emailpoeder te gebruiken, wordt een gelakte wijzerplaat geproduceerd door een paar lagen lak (of emailverf) op de basiswijzerplaat (meestal gemaakt van messing) te spuiten.

Omdat niet altijd Swiss made werd gebruikt en je dus niet met 100% kan zeggen dat als er geen Swiss made op staat dat het een redial is…in mijn geval is het een combinatie van factoren.

Er staat vrijwel altijd swiss/swiss made op. Soms onleesbaar onder een ring. Oudjes wijken soms af.

Jouw plaat klopt gewoon niet. En een paar van je voorbeelden twijfel ik ook over.

1 like

Ruud dat mijn wijzerplaat niet klopt dat wisten we al…de foto’s die ik hier toon, zijn aanbiedingen op eBay…en je zegt het zelf al, oudjes hebben niet altijd Swiss made en we hebben het hier over jaren '30 horloges.

Haha, de zeven is gewoon dwars door de subdial heen geschilderd. Ik denk echt. :upside_down_face:

2 likes

Ja dat dus de subdial zie je gewoon duidelijk over de zeven.

Gestempeld. Maar ja, er waren wel al wat vlaggetjes :smile:

De “swiss made” zie ik ook af en toe niet, al slijt het er ook soms af. De laatste van die drie hierboven bvb, zou ik durven gokken die nog te kunnen terugvinden onder een loupe in de ruïnes van de sector onderaan.

Die eerste, getransplanteerd in een veel te grote foute kast. Gruwel :face_with_peeking_eye:

Ja denk t ook.

Dit is ook wel creatief.

Inderdaad gestempeld of iemand moet een heel vaste en nauwkeurige hand hebben…slijtage kan natuurlijk ook de oorzaak zijn van het verdwijnen van belettering, het zijn tenslotte horloges van 90 jaar oud. Waardoor wordt slijtage veroorzaakt denk je?

Je hoeft hier geen discussie over op te zetten hoor, die plaat klopt echt niet.

2 likes

Font van Omega klopt al niet

Beste mensen, het gaat hier niet meer over mijn plaat, ik was benieuwd of er überhaupt wijzerplaten zijn uit de jaren 30 zonder Swiss made…

Ik zou mijn geld zetten op stempelen door de “gaatjes” in de verf in het midden van vormen en lijnen. Dat krijg je door iets dat recht omlaag drukt, en terug recht omhoog komt. Bij penseelstroken heb je zoiets niet, cfr die witte email Omega met de handgeschilderde indices (en als zo’n verf vergaat, wat voor niet-email-handgeschilderd evengoed gebeurt, dan ziet het verval er anders uit).

Specifiek voor die “swiss made” zit het helemaal beneden aan de rand, in een heel fijn lettertype, en de rand is sowieso waar verval meestal begint. De rand van de lak die begint te lossen daar, een horlogemaker die met of zonder vingercondooms de wijzerplaat oppikt… klinkt niet onwaarschijnlijk.

1 like

Stempelen is duidelijk het geval bij deze wijzerplaat en ja het niet zorgvuldig omgaan met de wijzerplaat draagt bij aan verslijt en de jaren zullen misschien de verf eerder gevoeliger maken voor beschadigingen. Ik vind het verhelderend om verschillende meningen te horen en hoe je ook op verschillende manieren naar een wijzerplaat kan kijken. Er wordt natuurlijk heel veel aangeboden op het net en niet altijd zijn de gebruikte foto’s voldoende om tot een oordeel te komen. Ideaal is natuurlijk om met een loep de wijzerplaat goed te bekijken of om meer foto’s vanuit andere hoeken te krijgen. Hoe dan ook ik ben niet rouwig want ik vind de wijzerplaat nog steeds mooi. De authenticiteit is natuurlijk een ander verhaal, maar in dit geval niet storend voor mij.

1 like

Op deze oude wp heeft er ooit iemand een id aangehangen (275) - is zoiets gebruikelijk (geweest) of huisvlijt?!? :thinking: