Hallo horloge liefhebbers, ik heb onlangs een omega cal. 26.5 aangeschaft met een, zo lijkt het, geëmailleerde wijzerplaat. Op de achterzijde zijn verschillende cijfers en letters ingekrast en ook nog de initialen van de maker. Het kan zijn dat deze in de jaren zestig is gerefurbished als ik naar de cijfers en letters 9-5-65 RF kijk. Origineel was deze wijzerplaat gemaakt door Flückiger et fils (initialen Z.J). Wat zijn jullie bevindingen? Grt Edwin
Ik heb hem even verplaatst naar de juiste afdeling
Geen Swiss (made) erop. Redial.
Dat is een goede indicator, heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan. Ik moet wel zeggen dat het wel een mooie redial is.
Dank voor je antwoord.
Van welk jaar is het horloge? Sterkt mijn gevoel wel weer dat vintage zwarte wijzerplaten héél vaak redials zijn.
De sub-seconde indices staan ook niet goed uitgelijnd tegen de sector, de positie van de 7 en de 5 vind ik wat vreemd, het logo staat niet goed in het midden, en de OME G A print voelt onnatuurlijk.
Maar ik ga me geen expert noemen, dit zijn puur uitlijningsobservaties er de foto is niet loodrecht genomen dus er kan wel een beetje vervormingsmarge op zitten.
Het horloge is, als ik me niet vergis, van rond 1935. Uurwerk 8 miljoen nummer en caseback 9 miljoen.
Ik vind het vreemd dat de achterkant er zo gehavend uitziet en de voorkant zo net is. Mijn gevoel zegt niet echt.
Ik denk dat een emaille wijzerplaat wel beter beschermd is tegen de elementen dan “gewone” wijzerplaten. Alles valt en staat natuurlijk ook met hoe vaak het horloge gedragen / verzorgd is. Maar ben wel ervan overtuigd dat het een redial is.
Hier trouwens nog een interesante link / artikel naar de maker Z. J. Zelim Jacot de oprichter van FlĂĽckiger et fils.
Vraag is dus of de oorspronkelijke wijzerplaat ook voor dit horloge is gemaakt of dat ze destijds een wijzerplaat swap hebben gedaan. Maar goed daar zullen we waarschijnlijk nooit achterkomen.
Maar dit is toch geen emaille? De sector, indices, … zijn witte verf. Bij emaille worden die dingen er ingebakken.
Kan me ook niet meteen zwart emaille voor de geest halen eigenlijk.
Dat dacht ik omdat de zwarte laag zo glossy is. Een geverfde zwarte wijzerplaat is toch meestal ook meer mat getint, maar ben geen ervaringsdeskundige.
Ik heb eens wat omega modellen bekeken op eBay met het cal. 26.5 en zie dat niet elke wijzerplaat met Swiss made is gestempeld. Schijnt dat in de jaren '30 niet elke wijzerplaat standaard met “Swiss made” werd gemaakt. Hiermee wil ik niet suggereren dat die van mij origineel is, maar wel de discussie opvoeren mbt Swiss made wijzerplaten.
Dit is trouwens een emaille wijzerplaat met geverfde cijfers (Volgens de verkoper).
Featuring a neat white enamel Dial,
in great condition & easy to read;
adorned with hand-painted Arabic numerals
sub-seconds & finely detailed hands,
signed “Omega & “importe de Suisse” - “import from Switzerland”
Jij wilt wel erg graag hierin geloven.
Denk helaas dat je toch echt een redial gekocht hebt
Zie mijn quote:
Hiermee wil ik niet suggereren dat die van mij origineel is, maar wel de discussie opvoeren mbt Swiss made wijzerplaten.