Omega X-33 lange termijn accuratesse

Van nature ben ik altijd wantrouwig als het gaat om fabrieksopgaves van technische specificaties.
De auto waarin ik rijdt is op papier altijd veel zuiniger dan in werkelijkheid, de topsnelheid daarentegen altijd weer een stuk lager (zal ook met gewicht te maken hebben)

En om dichter bij onze hobby te blijven… Ik heb verschillende redelijk nieuwe chronometers gehad die duidelijk buiten chronometerspecificaties vielen.

Toen ik (lang geleden) de uitgebreide gebruiksaanwijzing van mijn Omega Speedmaster Professional X-33 doornam, las ik dat de accurateese bij ±0,1 sekonde dag zou liggen. Nu wil het geval dat de X-33 is uitgerust met een unieke functie (Ik ben deze functie bij geen enkel ander horloge tegengekomen), namelijk de Mission Timer (MT). Dit is een soort van chronograaf voor heel lange periodes (Altijd makkelijk als je naar Mars heen en terug gaat)

Dus lang geleden (ruim 568 dagen geleden, om precies te zijn) heb ik de Mission Timer geaktiveerd, en de X-33 gelijk gezet met een radio controlled klokje.

Volgens Omega zou de X-33 dus binnen de 56,8 sekonden (±) moeten lopen.

En wat blijkt… Het klopt… De X-33 loopt 49 sekonden voor in 568 dagen. dat is ietsjes meer dan 86/1000 van een sekonde per dag voor. En dat voor een niet thermogecompenseerd quartz uurwerk.

Ik weet het… nutteloos testje, maar eindelijk een fabriekswaarde die correct is, en zelfs in werkelijkheid nog een betere waarde aangeeft.

Daarom… Hulde aan de X-33.

1 like

Tja, een chronometerspecificatie geeft aan wat het uurwerkje KAN, niet wat het doet :wink:

Nu ik moet zeggen dat mijn B1 ook zeer nauwkeurig is; de Chrono Avenger M1 lijkt ook superprecies te zijn - die wil ik nog eens in mijn collectie.

In elke geval een leuke test, Hans. En eentje die voldoening geeft :smiley:

Nutteloos? Waarom? Hier gaat het toch om bij dit soort horloges!

Dit soort technische dingen vind ik geweldig…doet mij veel meer dan het uiterlijk van een horloge:)

Hennie Schreef:

Dit soort technische dingen vind ik
geweldig…doet mij veel meer dan het uiterlijk
van een horloge:)

Mijn beste,

Hennie hier sluit ik mij bij aan, alhoewel dat uiterlijk van Omega toch wel een genot is om te zien!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Leuke test leuk verhaal en een mooi horloge

gr Pieter

Heel gaaf zo’n test en totaal niet nutteloos te noemen. Dit is niet alleen leuk maar je kan er ook echt wat mee.
Bovendien is de X-33 een prachtklok. Jammer dat hij niet meer in productie is…

haha, super test ! leuk om te weten.

Zijn ze gebruikt nog ergens te koop?

Hennie Schreef:

Zijn ze gebruikt nog ergens te koop?

Ze duiken nog wel eens ergens op. Op chrono24.com staat er nu eentje te koop voor 1750 euro, bij Burger in Maastricht.

Het zijn fraaie klokken. Leuk om te lezen dat ze wel zo precies lopen! (tu)

Beste Hans,

Leuk stukje, nutteloos…welnee, je weet toch dat mannen dol zijn op weetjes en feitjes!

VrGr,

Vincent

Nog een ding:

Het kwartskristal veroudert wel, gevolg is, dat uiteindelijk het horloge af zal gaan wijken.
Dat kan wel weer bijgesteld worden bij de meeste kwalitatief goede horloges, zoals Omega’s.

Jaaaaauuuuuuhhh, ik ben eigenlijk een beetje bang om mijn mening te geven: allereerst is het fantastisch dat een klokje exact loopt zoals in de beschrijving is weergegeven.Ik denk dat meestal de tolerantie veel groter is.(hoewel niet iedereen dat wil bekennen). Maar(ik durf het bijna niet te zeggen) maar doe het toch maar, wetende dat ik minstens 84,3416% van dit forum over mij heen voel donderderen: Wat Een Lelijke Klok Is Dit Zeg! Ik ben mij er van bewust dat ik hier iets volkomen fout zeg, echter ik ben een zeer groot fan van deze techniek, maar absoluut niet van de verpakking er van.
arrie .r

De X-33 is inderdaad een horloge dat op zijn zachtst gezegd nogal mixed feelings oproept. Ik moet zeggen dat het uiterlijk mij eerst ook niet aantrok. Ik had het horloge al eens gehad enkele jaren geleden, en heb hem toen weer verkocht. En toen begon ik hem te missen. Gelukkig kon ik later er weer eentje tegen een redelijke prijs overnemen.

Nu wil ik hem absoluut niet meer kwijt.

De X-33 is niet ontworpen om mooi gevonden te worden, het is eigenlijk een ultiem tool-watch, ontworpen voor de ruimtevaart.

De X-33 is nooit een best-seller geweest voor Omega, recentelijk heeft Omega de verkoop aan het publiek gestaakt. Het horloge is alleen nog te bestellen door luchtvaart- en ruimtevaart tewerkgestelden (Tegen een prijs die ver onder de commerciële publieke prijs lag)

Iedereen mag zijn mening geven. Of die nu goed of slecht is. Nu maar hopen dat iedereen ook tegen de mening van een ander is opgewassen:) (Maar dat lukt hier meestal wel!)

is zo’n X33 ook niet voorzien van een super hard alarm?? Ik vond hem in het begin ook niet zo maar naarmate de jaren vorderen zie ik mij er nog wel eens eentje bemachtigen (wat doen die dingen 2ehands eigenlijk??)

Yep, ik gebruik het horloge als mijn dagelijkse alarm. Sindsdien nooit meer verslapen, en ´s morgens altijd op tijd voor een kop Coffee black like the night on a cloudless sky. (Dale Cooper in Twin Peaks)

Tweedehands prijzen variëren nogal. Ik heb ze weg zien gaan tussen de 800 en 1700 Euro (met titanium band)

1 like

He he i love twin peaks!! Toch maar es op zoek naar een X-33 ben wel geen ruimtevaartdeskundige…

Heren, in Oegstgeest ligt een NIEUWE X-33!