Hallo allemaal,
Ik heb dit zeer mooie Omega zakhorloge uit 1906 of 1907. hij was van mijn overgrootvader.
Dit horloge heeft deze interessante afwerking op de zilveren kast. een reliëf (omega-logo) en de ruimte tussen gevuld met een soort hars. Ik ben op zoek naar wat kennis en info hierover. Is het zeldzaam en wie kan het restaureren (op veel plekken is het verdwenen).
Ik heb online best wat uurtjes gezocht en kom tot de conclusie dat er net zoveel afwerkingsmethoden zijn gebruikt als er zakhorloges zijn.
Prachtig horloge Reinold. We hebben hier meerdere zakhorloge experts aan boord, die zullen dit Topic vast ook opmerken!
Ik ben geen expert, maar het zou best eens niëllo kunnen zijn, dat werd in die tijd veel gebruikt als decoratie op zilver.
Als het echt harsachtig is, dus dikker dan niëllo, is het misschien vernis brun, hoewel ik dat op horloges nog niet ben tegen gekomen.
Even googelen op niëllo en historische edelsmeedtechnieken.
Succes!
Net als @EricA ga ik ervan uit dat het niëllo is.
Hier een korte verklaring uit het dikke Ω boek (A Journey Through Time AJTT)
Er wordt in dit boek een groot aantal niëllo horloges afgebeeld waaronder deze:
Jouw exemplaar had ik - vanwege de Ω tekens - er ook in verwacht maar het is niet te vinden.
Je zou kontakt op kunnen nemen met het Omega museum, als je geluk hebt willen ze je er iets over vertellen.
(maar mijn ervaring is - vooral na de verhuizing - niet bijzonder)
Het uurwerk lijkt me een 18"’ P of EP (Plat of Extra Plat) dat in 1906 ontworpen is en tot 1928 gefabriceerd werd.
Gezien het nummer op het werk schat ik je horloge ietsje jonger dan jij aangeeft.
Volgens AJTT ist de vroegste fabricatiedatum van horloges met serienummer 4’000’000 het jaar 1910
Maar AJTT heeft ook zijn fouten. Dus het museum vragen of ze iets willen vertellen.
Als het goed is staat er in de kast ook een nummer.
Volgens AJTT is de vroegste datum voor 4’000’000 het jaar 1907 en beginnen ze in 1913 met 5’000’000.