Vorige week heb ik deze Omega via een veiling gewonnen, kan iemand er iets meer over vertellen? Volgens de site zou het uit de jaren ‘40 komen maar verder niks. (De foto’s zijn afkomstig van de veiling site)
Omega Serial Number Range | Earliest Production Year |
---|---|
1,000,000 – 1,999,999 | 1894 |
2,000,000 – 2,999,999 | 1902 |
3,000,000 – 3,999,999 | 1906 |
4,000,000 – 4,999,999 | 1910 |
5,000,000 – 5,999,999 | 1915 |
Zoals je kunt zien is het uurwerkje gemaakt tussen 1910 en 1915.
Dank! Dat is een stuk ouder dan verwacht
Leuk ding!
Denk wel dat de wijzers vervangen zijn, de minuten/urenwijzers zijn goud, de secondewijzer is geblauwd.
Maarrrr het zou zomaar kunnen dat de wijzerplaat jonger is, ook de wijzers zijn een keer vervangen.
Wordt het dan een Frankenstein horloge genoemd?
Of moeten daar meer verschillende onderdelen samengesteld voor zijn? Ben nogal nieuw maar ben leergierig
Een frankenhorloge is een samengesteld horloge wat bestaat uit onderdelen van verschillende types/modellen.
Ik weet niet zeker of dit een frankenwatch is, daarvoor is mijn kennis te gering.
Je kunt via Google zoeken op 1914 Omega pocketwatch om te kijken wat de verschillen zijn met die van jou.
Je hebt iig. een vroeg 38.5 LT 1 uurwerkje, een uurwerk wat lang gebruikt is in de Omega zakhorloges met af en toe een upgrade.
Omdat het 38.5 uurwerk lang is gebruikt kun je bv. de wijzers en wijzerplaat van een later model monteren en dat is denk ik bij die van jou gedaan.
Maar nogmaals ik weet het niet zeker.
Edit;
Ik zie dat ik een vergissing heb gemaakt, het cal, 38,5 is van latere datum, ze lijken ook allemaal zo op elkaar
Je zou het uurwerkje op kunnen meten en dan op deze lijst kunnen checken welke correspondeert met het 1910>1915 uurwerk wat jij hebt gekocht.
Ik heb toevallig een exemplaar die hetzelfde zou kunnen zijn, maar het in mijn uitvoering- in vergelijking met jouw uitvoering- niet is.
Volgens de info van Frans @Frans53 komt die van mij qua nummer overeen met die van jou. Ik denk dat dat klopt en ook qua tijdsbeeld. Qua kast gelukkig ook, want dat was in de oude tijd nogal eens een issue. Ik bedoel niet specifiek een Omega issue, maar iets uit die tijd.
Frans heeft in mijn ogen gelijk (ik ben geen kenner, alleen horlogeliefhebber) en ik denk ook dat dit horloge uit 1900 tot 1920 grofweg gezegd dateert.
Deze is enkele tientallen jaren in mijn familie en heb ik uit erfenis van mijn schoonvader, die zakhorlogeverzamelaar was.
Ik denk dat de configuratie op mijn foto’s klopt, maar ik leefde in die tijd nog niet, dus kan het niet echt weten…
De wijzers kloppen wel met elkaar; allemaal geblauwd en ook de wijzerplaat is van email, wat in die tijd in dat segment van de markt gebruikelijk was.
Daar zit het verschil met jouw uitvoering.
Hier de foto’s van die van mij:
Ik weet uiteraard niet wat wijsheid is in dit geval en vind beide uitvoeringen hartstikke gaaf