Ben tamelijk onbekend met het in beeld brengen en vragen stellen over horloges die ik bezit. Ben een liefhebber van Omega. Het horloge op bijgaande afbeeldingen komt uit een boedel. Ik draag 'm momenteel omdat m’n dagelijkse Omega een rondje horlogemakers doet omdat de band blijkbaar niet of moeilijk te repareren is.
Op de Omega op bijgaande afbeeldingen staat alleen maar Omega onder het Omega logo. Ook aan de achterkant is geen nummer of andere aanduiding te vinden. Het horloge met secondenwijzer moet met de hand opgewonden worden.
Kan iemand hier iets over zeggen? Zeldzaam of niet?
Waarschijnlijk volgouden kast, vermoed wel 14K/585. Sowieso echt; wel radium in de wijzers - de meningen verschillen hier over hoe paniekerig je daarover moet zijn; het is puur vergif maar het is ook wel heel erg weinig. Ik schat 'm op late jaren '50. Serienummer op het uurwerk geeft meteen uitsluitsel daarover.
Het glaasje houdt in elk geval nagenoeg alle straling tegen. Valt wel op dat er geen radium dots op de wijzerplaat te zien zijn. De patina was te verwachten, en nog best gelijkmatig.
Nou nee, het glaasje houdt weinig tegen. Het metaal aan de achterzijde gelukkig wel een deel en bovendien kun je best wel een kleine dosis op je huid hebben. Deze is gewoon permanent te dragen, alleen niet naast je bed op het nachtkastje leggen.
Zolang het horloge niet open gaat…