Omegamania..... Een sfeerimpressie

Vandaag teruggekomen van 3 dagen Baselworld. Mede-forumlid Johnsr. en ik hebben net als vorig jaar een subliem weekend gehad. Veel gezien, veel gelachen en heerlijk gegeten en gedronken.

Smaakmaker van de beurs dit jaar was ongetwijfeld Omega. Absoluut hoogtepunt was de nu al legendarische Omegamania veiling. We hebben beide dagen grote gedeeltes van de veiling bijgewoond. De veiling was een groots opgezet spektakel, waarbij wereldwijd geboden kon worden per telefoon, per site van Antiquorum, per Ebay, per post, via de veilingzaal in Geneve, en vanaf de beursvloer te Basel.

De belangstelling voor de veiling in Basel viel me eerlijk gezegd wat tegen. Het leek er niet op dat er veel geboden zou gaan worden vanaf de Basel. Ik heb me geregistreerd, en we trokken de stoute schoenen aan en liepen langs de beveiliging de Arenain. De Arena was een afgezet gebied met luie stoelen voor de rich and famous en de big spenders.

Het duurde niet lang voordat er een paar bekende gezichten de Arena in kwamen, en zo gebeurde het dat we pal tegenover Dhr. Nicolas Hayek (CEO Swatch company) en Dhr.Stephen Urquhart (President van Omega) kwamen te zitten. Een vreemde ervaring moet ik je zeggen. Ik denk dat het kwam dat Johnsr. en ik beiden onze gouden Planetariums van Christiaan van der Klaauw omhadden, dat we er niet uitgeknikkerd werden.

Onze hoog gespannen verwachtingen voor redelijke verkoopprijzen bleken al heel snel ijdele hoop te zijn.
Er werden absurde prijzen betaald voor horloges die nu nog gewoon te koop zijn bij de dealers als je een beetje zoekt. Bij de eerste 20 lotnummers zaten 3 horloges die ik in mijn verzameling heb. Een speedy 125 (lot 4) ging voor 5750 CHF (inklusief buyers premium), een eerste generatie X-33 (lot 8, zonder titanium band nota bene) ging voor 3910 CHF, en lotnummer 20, een 1957 re-editie (de z.g. Replica) ging voor de absurde som van 6325 CHF.

O ja, en wat te denken van deze eerste generatie Speedmaster???

Er zal nog heel veel nagepraat worden over deze veiling, en wat het effect van deze veiling voor de tweedehands markt zal pas duidelijk worden als de kruiddampebn weer wat zijn opgetrokken. Feit is dat de prijzen voor tweedehands en vintage nu blijvend op een hoger peil zijn komen te liggen. En reken maar dat Omega de prijzen voor de nieuwe modellen nu straffeloos kan ophogen… Ze zullen er zeker mee weg komen.

Voorlopige conclusie… De Omegamania veiling is een Meesterzet van Omega geweest.

groeten,
Hans Mennink

leuke foto’s en leuk verslag, de prijsstijgingen zijn minder, maar ja…

lachen dat jullie zo dicht bij mister swatch himself zaten.

Zijn er ook MC 2400’s geveild ? En hoe gingen die ? :smiley:

Bedankt voor deze leuke impressie Hans & John (tu) Hoeveel horloges had Hayek deze keer om ?
Hij is nog steeds in de groei zo te zien :slight_smile:
Die man op foto 2 met die foute schoenen, draagt ook minstens 2 horloges, word dit een trend ?
en heb je dat bordje met 734 eigenlijk nog wel een keer omhoog gehouden tijdens de veiling Hans ?
zie Gerd Lang trouwens nergens op de foto’s :slight_smile:
Deze Omega Aviator (lot 91) met een taxatie van $ 6.500 - 10.000 mocht weg voor $ 22.000
dik tweemaal de hoogste tax. waarde.


Zouden alle vintage Omega’s nu ook ineens in waarde verdubbeld zijn, kan het me bijna niet voorstellen.

Heb deze Omega 1942 KM vestzak met extra buitenkast gekocht, niet op Omegamania maar op ebaygermania.

Grüss Gott,
André

Bedankt Hans en John voor de reportage, spijt dat ik er niet bij kon zijn.
Ik hou ook mijn hart vast voor de prijzen in de toekomst.

Leuk verslag, Hans!

@anon45416343NA, ik kon niet zien hoeveel horloges Hayek nu om had. Hij heeft er volgens mij wel minstens 40 opgegeten net voor de veiling…

We zijn nog wel bij Chronoswiss in de stand geweest, en ik wilde inderdaad wel op de foto met mijn grote vriend. Helaas was hij er niet op dat moment :(.

Prachtige Aviator trouwens… Zal een leuke pensioenvoorziening worden…

gr,
Hans Mennink

Leuk verslag !

Heel leuk om te lezen. Ik ben heel benieuwd wat de prijzen gaan doen Misschien ga ik het eens een keer testen met een van mijn Omega’ s :)… er zijn er nog drie onderweg (tegen Pre-Veiling prijzen)

Dat was een leuk uitje jongens! Volgend jaar ga ik ook (dit keer echt!)

Leuk verslagje! Ziet er nog indrukwekkend uit daar in die biedingsruimte.