OMG - krasje op mijn saffier of coating. Wat te doen?

Ceriumoxide, polijstpoeder, 1/1,5 micron
Aanlengen ee n beetje met water, dan met een wattenstaafje maar blijven poetsen.
Dit een kwestie van een lange adem.
Maar het werkt wel, bij mij teminste.

2 likes

Het werkt in de zin dat je er dan eerst de coating af poetst. Als de kras daarin zat is die weg. Als die ook in het saffier zelf zat, nog even door poetsenā€¦
Een kras (enkel) uit de coating te poetsen, met een acceptabel resultaat, gaat je niet lukken. E.e.a. uit eigen ervaring.

1 like

Dank voor je bericht., maar ik ga mij hier niet aan wagenā€¦ vindt het te linkā€¦ straks maar ik het nog ergerā€¦ Ik heb mij er al bij neergelegdā€¦ :smile:

Doorgaan met leven.

1 like

Dat vind ik wel risky. Liever heb ik iets wat agressief genoeg is om de coating eraf te krijgen, maar niet sterk genoeg om het saffier aan te tasten. Straks ga ik net wat te ver, en verpest dan ook het saffierglas.

2 likes

Ik heb een paar keer de coating eraf gehaald door te beginnen met een groen sponsje (Scotch Brite Pad) en een beetje Jif. Alles weer netjes gemaakt met Polywatch. Dit alles ging redelijk gemakkelijk. Het saffier zelf beschadig je immers niet snel, het is het hardste materiaal (9 op de schaal van Mohs) na diamand (10 en daarmee het hoogste op de schaal van Mohs). Maar, zoals altijd, YMMV :wink:

ik weet niet wat voor soort glas op een ā€˜Palagosā€™ gebruikt is maar echt saffierglas kun je echt niet zo maar polijsten. Zelfs niet met diamantpasta! Whatever dat ook is

Whatever diamantpasta ook is mag je zelf verzinnen, of niet. Het kost een paar tientjes, een Tudor glas toch minimaal 200 euro schat ik zo. Een kleine krasje zou ik dus eerst zelf proberen te verwijderen. Als iets niet te polijsten is zou je het ook niet kunnen krassen.

Hier staat het polijsten van een Black Bay glas beschreven, lijkt me dat Tudor hetzelfde soort materiaal daarvoor gebruikt als op een Pelagos. Er zijn nog meer succesvolle ervaringen te vinden, denk er van wat je wilt. Ik weet, ook uit eigen ervaring, dat een licht gekrast saffierglas te herstellen is.

1 like

Ik heb vorige weekend een beetje gespeld met diamantenpasta (Ebay, ā‚¬13 uit China) en Dremelā€¦eerst 5 micron, dan 3.5, daarna 0.25.

Je moet veel geduld hebben maar na een uurtje of zo resultaten zijn zichtbaar.

Ik heb geen fotoā€™s genomen want ik heb geen medewerking van de camera gekregenā€¦

2 likes

Mooi dat het je gelukt is!