Ik heb hooguit dag en datum als complicatie op mijn horloges, en als er een snelverzet op zit zet ik dat goed. Bij horloges zonder snelverzet (vintage) laat ik het lekker zo. Ga geen halve maand vooruit zitten draaien.
Verder heb ik natuurlijk de nodige chronografen maar daar hoef je gelukkig niks aan goed te zetten.
De datum maakt mij niet uit als ik hem even om doe. Draag ik het de hele dag dan wil ik wel dat die goed staat. Ik heb het liefst dan ook geen complicaties, tijd is voldoende.
Ik heb nu de Steinhart ovm1 39mm zonder datum en das alleen even gelijk zetten en dragen, heerlijk.
Het liefste heb ik ook gewoon een handwinder zonder datum, voor mij is alleen de tijd van belang. De rest is overbodig voor mij. En als ik het zou hebben zou ik me dus gruwelijk ergeren als het niet allemaal klopt.
Daarom heb ik dus het liefst zo min mogelijk complicaties, dan is het allemaal wat minder gecompliceerd en heb je geen complicaties als je je horloge 's ochtend wil omgespen, alleen even gelijk zetten en een beetje winden/schudden.
Ik heb een iPhone en nergens last van
Ik draag mijn triple date Speedy minimaal om de dag om zodoende te zorgen dat zowel dag, maand en datum & 24h aanduiding goed blijven lopen.
(En de normale tijd natuurlijk!)
Daarom heb ik niet zoveel horloges nodig; de Speedy MOET namelijk regelmatig gedragen worden zodat alles goed blijft staan!
Verder ben ik niet zo OCD’erig hoor!!
Ik bezit voor het merendeel automaten en geen watch winder. Dan is het juist zetten van de tijd en datum (en complicaties) één van de eerste dingen die ik doe 's ochtends. Als ik toch bezig ben met het juist zetten van de tijd is het ook maar een kleine moeite om de rest juist te zetten. Bij een perpetual calendar is het wel wat meer werk
Enkel wanneer het overdreven veel gedoe is, laat ik het voor wat het is. Ik heb m’n DSotM een keer een dag te laat gezet en ik kan enkel de datum wijzigen via het mechanisme met jumping hour. Dat ging me net iets te lang duren…
Ik bezit maar een mechanisch horloge met een complicatie die gelijk gezet moet worden: de datumweergave op mijn Alpinist. En dat vind ik wel te doen. Andere complicaties (perpetual calendar, GMT, maanstand) zitten op quartz horloges en daar heb ik dus geen omkijken naar (afgezien van batterijwissels). Ik weet niet of ik de moed zou hebben om ze gelijk te zetten als die op mechanische horloges zouden zitten: waarschijnlijk zou ik dan om die reden een winder aanschaffen.
Het klopt wel dat hoe complexer, hoe agressiever ze polstijd claimen Handopwinders met 3 wijzers en zonder geschroefde kroon zijn dus je gemakkelijkste vriendinnetjes van allemaal.
Nee, een Casio met solar en atoom-tijd zijn de heerlijkste sloeries…