Omgaan met complicaties - altijd “bij”? WIE?

Als geen watchwinder gebruikt zijn je automaten in rust natuurlijk niet bijgebleven. Complicaties weer actualiseren vraagt dan de nodige tijd.
Ik zet zelf dan de tijd netjes, maar laat vaak dag, datum, maanstand, weeknr. enz gewoon met rust.

Als het niet zou werken, zou ik het horloge niet dragen maar weg brengen. Maar in de wetenschap dat het allemaal dik in orde is, heb ik er geen moeite mee.

WIE?

1 like

Uhm…ok…een ogenblik graag.

5 likes

Top vraag. Ik ben ook heel benieuwd. WIE?

1 like

WIE?

WIE!

Jazeker.

DIE!

ZIE?

WIE de schoen past, trekke hem aan.

Oui!

3 likes

Ik begrijp ergens wel wat je bedoelt. Als ik een horloge zou hebben met dergelijke complicaties en ik zou het niet dagelijks dragen, zet ik hem op een winder.

Complicaties zijn er om te gebruiken/lezen en bieden extra informatie aan, zoals bijv. maanstand etc. Of die informatie nuttig is is een tweede, maar wat heb ik eraan als die informatie niet op zijn minst accuraat is? Een horloge is in de eerste plaats nog altijd een tool.

Persoonlijk irriteer ik me eraan als de datum/dag onjuist staat als ik het horloge draag. Dat zou bij andere complicaties ook zo zijn m.i.

7 likes

Wat hij zegt, hij heeft zeker gelijk voor wat betreft de complicaties. En die kunnen eindeloos zijn als je er niet goed mee om gaat. Want wie weet nog meer over de complicaties dan jezelf? Je hebt ze immers zelf mee gemaakt…slapeloze nachten heb ik er soms van. Dan ga ik kijken of ze wel draaien want ik heb geen zin in complicaties op de vroege ochtend. Die zijn er al genoeg met vrouw en kinderen die geen brood mee krijgen naar school als ik van slag ben door een complicatie. Nu ik weer aan mijn laatste complicatie terug denk dan schiet ik weer vol…the horror!!

15 likes

:joy::+1:t2:

moet ik ineens denken aan de “jingle” van Hilversum 3 disq jockey uit verre vroegere tijden:

Cees van Zijdveld!!

Cees van wieveld?

Cees van Zijdveld !!

oh… die…

2 likes

Ik vind het juist een deel van de charme om dergelijke zaken gelijk te zetten en erger me er dan ook aan wanneer datum etc. niet juist zijn. Als ik haast heb, gris ik wel een quartz uit de doos.

4 likes

Voor mij ligt dat niet gemakkelijk; een horloge met complicaties aan doen, waarvan de complicaties niet gelijk staan… Voor een snelle foto in ‘wat dragen wij vandaag?’ doe ik dat weleens. Maar als ik een horloge aan ga doen om te dragen, dan moet alles gewoon gelijk staan. Anders gaat het niet…:slightly_smiling_face:

3 likes

:thinking: :wink:

1 like

Behoorlijk complex verhaal zo…

Gewoon even gelijkzetten. Is altijd wel leuk klusje, doordraaien, kijken of het 10 uur in de avond of de ochtend is. Dan de datum. Maanfase is dan wel een dingetje.
Vrouw heeft maanfase (Frederique Constant), maar wel quartz.
Hoe gaat dat met eeuwigdurende kalender?
Of kunnen we dat toch niet betalen?

Misschien zijn er mensen die een perpetual als een PP kunnen betalen. Maar die hebben dan een watchhwinder met een noodstroomvoorziening of een butler die alles regelt…

Overigens zet ik het spul regematig allemaal op de actuele situatie, maar de vraag was of er mensen zijn die dat -net als ik- ook vaak niet doen…

Zeker.

Ik ken iemand die wilde heel graag een maanstand, vond ze zo leuk staan. De lieve echtgenoot een mooie Patek Philippe uitgezocht. Verkoper zijn uiterste best gedaan om de maanstand goed te zetten en uit te leggen hoe dat nu toch moest. Sindsdien wordt er niet meer naar de maanstand gekeken, want dat is zo’n gedoe. Dus krijgt het horloge bij gebruik een paar slingers aan de kroon en dat is het dan.

Zelf heb ik zulke complexe horloges niet. Een dag/datum is mijn meest gecompliceerde. Dat is nog te overzien en die stel ik wel altijd goed in. Ik word onrustig als de datum niet klopt. Dit terwijl ik op een leeftijd ben gekomen dat ik de datum niet eens meer met het blote oog kan lezen.

1 like

Mevrouw Wilsdorf had dat toen ook. Is toch een succes geworden

3 likes

Ik zet soms de tijd niet eens goed als ik hem maar een paar uurtjes om doe :joy:

3 likes