Het reguleren ging in dit geval cq bij dit klokje niet echt sneller !
Ik zal even een beetje meer vertellen over de situatie zodat e.e.a misschien een beetje duidelijker zal worden
Het klokje is enkele jaren oud ( uit de garantie coulance )
Onderhoud (tu) servicebeurt j.l .
Klokje is gevallen op “zachte” vloer :S geen uitwendige beschadiggingen zichtbaar :~ ok kleine sec.wijzer los van het asje en gelukkig niks beschadigd ,
de eigenaar had na het vallen van het horloge de kroon meteen uitgetrokken ,het uurwerk dus stop gezet (tu) geen beschadigging van de wijzerplaat door de losse sec.wijzer was de beloning .
Het uurwerkje is net een “stoomlocomotief” hoor :)!
18000 tikjes p/u bij een amplitude van ver over de 300
Dat trekt wel door en is voldoende om een dial smerig te beschadigen lijkt mij zo.
E.e.a wist het alerte baasje van het horloge dus te voorkomen .
Maar al snel bleek dat het klokje p/d 1 min achter liep >X
Ik ben dus maar eens even begonnen met het meten van “tikjes” en de "takjes"
nadat ik de losse sec.wijzer op een veilige plek op de wijzerplaat gepositioneerd had.
Meting in de positie wijzerplaat omhoog en de veer geheel opgewonden :
Beat error ( “recht tikken” ) 0.0 hmmmm :S
Amplitude : de power die achter de tik zit die via de opgewonden veer en het raderwerk en vervolgens via het anker aan de balans geeft :S Pffff hopelijk heb ik niks gemist :# en zo meteen de techneuten over me heen vallen :?
Deze “amplitude” was hoog (krachtig) hoor +/- 330 ( is schijnbaar “standaard” voor dit caliber )
Het achterlopen viel idd tegen -55sec.p/d
De meetwaardes bleven super stabiel (tu) zonder noemenswaardig verschil
Kijkt de kwaliteit even om de hoek !!
Na het glas met bezel en de bodem gedemonteerd te hebben en het uurwerk opnieuw in diversen posities gecontroleerd te hebben constateerde ik al snel dat het uurwerkje los van achterlopen verder goed onder het vallen uitgekomen was .
Maar waarom behoorlijk achterlopen ??
Wat was gebeurd met het uurwerk na de val ??
Bij het inzetten van het “peperdure” stukje gereedschap “het stokje dat vlakbij de balans omhoog steekt” … een NAAINAALD en het stelboutje indraaide richting “tegen” het uiteinde van de zwanenhalsveer en dus het kompas richting + voorlopen kon ik niks vreemds bemerken , ging prima !
Te goed eigenlijk want voor ik het wist liep het klokje + 7 sec p/d in meerdere posities voor de kritische lezers
Niet goed dus X(
En toen kwam de aap uit de mouw ( mijn inziens )
Bij het terugdraaien van het afstelboutje / kompas richting - ,gebeurde weinig in verhouding tot het aantal omwentelingen die ik het boutje verdraaide :S
Het uurwerkje bleef +6 sec tikken .
Het kompas was dusdanig stroef dat de veer/zwanenhals niet strak genoeg was om het kompas te verstellen richting - ( nalopen )
Ik verwacht dat bij de laatste servicebeurt het uurwerk is afgeregeld met het zelfde probleempje en het klokje is afgeleverd met speling tussen stelboutje en kompas .
Bij de eerste de beste stevige tik ( deze val dus ) is het kompas tegen de stelbout gesprongen en liep het klokje enorm achter.
De “kompasnaald” was ook niet echt mooi gecentreerd op de onrustbrug wat men wel mag verwachten van een dergelijk klokje .
Een andere verklaring heb ik even niet :#
Ik heb het klokje over een periode van 30 uur zonder verder opwinden bij verschillende temperaturen en 5 posities gecontroleerd en verder niet meer hoeven bijregelen en afgeleverd aan de eigenaar met 2 sec plus p/d (tu) vind ik en de eigenaar