Omkatten 2
Ik publiceerde een artikel over omkatten bij horloges. Daarbij haalde ik de kast van een horloge leeg, en monteerde er een klein compleet horloge in. Het plezier wat ik had bij het zoeken naar bij elkaar passende delen werd verslavend. Ik ben, voorlopig, met omkatten gestopt.
In dit artikel behandel ik 3 horloges die nagenoeg op dezelfde manier zijn omgekat. Het verschil is dat ik wat grotere uurwerken uitzocht en daarvan de wijzerplaat inclusief uurwerk overplaatste in andere kasten. Ik kan enthousiast worden van een kast, de vorm en de uitstraling. Hier staan 2 dezelfde voorbeelden; de beide zilver-bruin/bronzen kasten. Oorspronkelijk LCD uurwerken. Op de foto lijken de kasten zilver, dat verandert mee met het licht. Op z’n ‘bronst’ zijn ze het mooist. De bezel is 48 mm de kast diagoneel 51 mm. Dikte 16 mm.
Bij het demonteren stuitte ik op de plaat met uitsparingen, te zien in het front, tegen het glas. Na inspectie besloot ik die te laten zitten, hij zit namelijk vast aan de kast. Verwijderen gaat niet zonder schade. Met de plaat handhaven, zal ik een nieuw soort omkat creeeren. Ik plaats wijzerplaat en uurwerk gewoon op het achterdeksel, achter die plaat, alsof daar gewoon glas zit. Dat betekent dat de wijzers niet continu beiden volledig in beeld zijn. Ik zette door want ik was erg nieuwsgierig hoe dat om de pols draagt, of het functioneel is.
In het begin van deze illustere hobby, lijmde ik het uurwerk , dus inclusief wijzerplaat en wijzers, op het achterdeksel. Je kan het tenslotte er niet zomaar inmikken en dichtschroeven. Ik had mijn eerste op het achterdeksel gelijmd. Na een kwartier zag ik dat de secondewijzer stilstond. Ik heb nog een keer die fout gemaakt en ben toen overgegaan op dubbelzijdig plakband; dat werkt!
Ik heb enkele omkats met persdeksel gedaan. Daarbij is het goed opletten, want het deksel moet recht op de as geplaatst en met persen kan dat gaan afwijken. Het fijnst bij dit, zijn de rvs deksels met 4 schroefjes. Die zijn voor de plaatsing gefixeerd.
Het blijft goed opletten, als een wijzerplaat maar net past, kan het zijn dat bij dichtschroeven de wijzerplaat scheef komt te zitten. Dan kan je weer opnieuw beginnen. Ik ben van huis uit pietje precies. Toen ik na jaren wat met horloges ging creeeren, merkte ik dat ik veel minder precies was. Ik liep bijvoorbeeld tegen die scheve wijzerplaat aan. En af en toe eens iets met horloges gedaan, meestal buitenkant werkjes.
Het echte genie-werk is vereist voor de binnenkant. En dan heb ik het over mijn ervaring met omkatten. Uurwerken (mech) repareren heb ik een beetje succes mee gehad. Maar ik merk dat ik er omheen loop net zolang tot het horloge in mijn zak verdwijnt voor een retourtje juwelier. Vaak is dat een opluchting, en niet of ik faal. Ik kan mezelf in de spiegel kijken.
Ik ben het horloge met de groene wijzerplaat gaan dragen en benieuwd of ik de tijd kan aflezen. Ja dat gaat! En dat gaf me veel plezier, want het zijn toch twee illustere horloges. Als je geen wijzer ziet, horloge schuinhouden en dan komt ie in zicht. Raar, ik vind het als gezegd erg leuk en ook wel een ontdekking, dat ik op deze horloges de tijd kan aflezen. In 80% van het opvragen van de tijd op je pols gaat dat snel, na gewenning. Het bestaat nog niet, hoe zou je zo’n horloge noemen als het serieus in de handel komt.
Na het succes van de groene, heb ik de paarse gemaakt. Erg mooi effect bij verschillende lichtinval.
Rest het gele horloge. Dat was net als de vorige twee een LCD. Alles eruit en de gele wijzerplaat met uurwerk erin. Ik deed het routineus, nieuwsgierig naar het resultaat. “Wat doe ik dit toch makkelijk”. Ik schouwde het resultaat: de wijzerplaat zit niet in het lood toen ik er goed naar keek. Tja… dat is het gevolg van routinematig je werk uitvoeren. Opmerking: het lijkt of de wijzerplaat uit het midden zit. Dit is niet het geval. Door de diepte verandert dat bij de stand van het horloge, de kijkhoek. Bij dit horloge heb ik dan ook besloten het omkatten voorlopig te stoppen. (Ik vind hem wel erg leuk, 51mm x 14mm)