Omkatten
Het uurwerk in mijn horloge gaf de geest. Wat restte was een zware rvs kast met mooie lijnen, die een kast suggereren die open is.
Tja… Mooi zo’n kast, zeker! Maar er zat geen leven meer in. Ik kreeg een idee, enkele dagen laten rijpen en ik begon aan de uitvoering daarvan. Ik heb een dameshorloge op maat gemaakt zodat het in de kast van het horloge past. Dat klinkt eenvoudig maar ik kwam veel onvoorziene dingen tegen. Ik vergistte me in de diameter van het dameshorloge, dat was groter dan ik dacht. Ik moest meer materiaal weghalen om het passend te maken.
Na veel arbeid, kon ik alles samenvoegen en als sluitstuk het pers achterdeksel plaatsen. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik kreeg het deksel er niet op. Grote druk op het deksel , en het glas!, maar ik moest dat deel anders gaan doen.
Ik heb een zwarte epoxy , 2 componenten ‘klei’ , besteld en dat strak en vlak rond het dameshorloge geboetseerd. Dan zit alles meteen vast aan elkaar. Het achterdeksel bestaat nu uit zwarte epoxy, milliput zoals het produkt heet. Ik heb het bol, zeg maar domed, geboetseerd, dat geeft een goed solide gevoel als je het horloge oppakt.
Ik draag het horloge met veel plezier en krijg er gratis veel positieve geluiden bij.
Ik kreeg de smaak te pakken, want onder andere het bij elkaar zoeken tot een sprekend origineel horloge geeft al heel veel voorpret. Het geeft de voldoening van een eigen ontwerp, iets dat er nog niet was.
Nog 1 ding, in veel gevallen past de kroon van het inwendige horloge er niet bij omdat er geen ruimte is. Het komt neer op kroon afknippen, als nodig eventueel gelijk zetten met pincet of klein tangetje op het asje. Dicht maken en als het tijd is voor een nieuwe batterij, je bouwwerkje demonteren of soms iets van je noeste werk slopen en dat opnieuw maken.