Dit is een proces van jaren geweest. Door het ziek uitvallen het laatste duwtje in de rug gekregen. Gelukkig kunnen we het financieel nog steeds dragen als ik aanzienlijk minder ga verdienen. Uiteraard moeten wij wel anders gaan leven
Als je uiteindelijk in de kist ligt, kun je maar beter terugkijken dat je het leuk hebt gehad. Succes met je zoektocht!
Ik zou beginnen met knutselen aan horloges en pas als dit echt je passie blijkt verder kijken of dit iets is wat bij je past. Het lijkt mij een eenzaam beroep en lastig om op korte termijn geld mee te verdienen
Gouden tip, dan kom je er achter of je de vereiste vaste handen hebt, of je het trekt om de hele dag door een loup te gluren, te priegelen, enz, enz. Niet alles is altijd wat het lijkt, uitproberen is een goed begin!
Precies. Naast de financiële haalbaarheid is dit enorm belangrijk
Wat voor werk doe je nu Jeroen? Ik kom zelf (ook) uit de (bedrijfs)auto- en automaterialenbranche en heb me een kleine 10 jaar geleden ook laten omscholen naar opticien.
Ja, ik ben op 46 jarige leeftijd begonnen aan een BBL traject als opticien. Deze MBO-4 opleiding duurt eigenlijk 3 jaar maar vanwege mijn H.A.V.O. en I.V.A. diploma mocht ik beginnen aan de “turbo” variant die 2 jaar duurt. Ik ging 1 dag per week naar school, werkte 5 dagen + koopavond (tegen het wettelijk minimumloon, ca. € 9 / uur!!) en dag 7 van de week was ik bezig met studeren. Ik heb twee jaar lang geen vrije tijd gehad maar ben wel geslaagd.
In deze branche is (ook) sprake van een groot personeelstekort dus werk genoeg! Wellicht is dit ook een optie? Houd wel rekening met hoge werkdruk (m.n. bij de brillenketens) en een lager dan modaal salaris, ondanks schaarste en opleidingsniveau. Dit komt o.a. doordat er al jaren geen C.A.O. in deze branche is en het salaris, ondanks alle andere vaardigheden die je moet hebben, gewoon op retailbranche niveau ligt.
Dankjewel!
Zo’n dikke 10 jaar geleden was de arbeidsmarkt precies andersom als nu. We hadden toen zo’n 700.000(!!) werklozen waarvan ik er een was. > 40 jaar, een salaris wat tegen het max. dagloon aanlag en alleen kennis van bedrijfsauto’s en automaterialen……… Ik heb me misselijk gesolliciteerd en kwam nergens aan de bak………., ook niet voor een heel veel lager salaris. Mijn vrouw werkte in de ogenbranche destijds dus via haar ben ik bij dit, nog steeds, kansrijke beroep terecht gekomen.
Jij snapt het! Iedereen is te vele gefocust op meer en meer. Tevreden zijn is een onderschatte eigenschap. Het is geweldig om die vrijheid te ervaren van een eigen bedrijf terwijl je ook nog iets aan het doen bent wat je echt leuk vind. Dan heb je het in mijn ogen al snel veel beter gedaan dan een hoop mensen (ondanks misschien een stapje terug in loon).
Hou er rekening mee dat uren aan een horlogebank spenderen heel wat fysische ongemakken met zich mee kunnen brengen.
De investeringen zijn groot, zeker als je gecertificeerd wil zijn voor bepaalde merken. (als zelfstandige dan) En dat na scholing, minstens 5 jaar ervaring belangrijk zijn zowel voor de zelfstandige weg als voor een werkgever.
Om een antwoord te geven van omscholing, ik ben 20 jaar lang zelfstandig camper dealer geweest van een Duits merk en na Covid tijd beseft dat ik nog eens iets anders wou gaan doen zonder de druk/stress van fabrikant en klant en ben nu zelfstandig horlogemaker. Ik verdiende nochthans zeer goed met de camperbuisines. Niemand snapte het, alleen ik.
Dus het kan wel, maar een juwelier neemt je in dienst zoals aangegeven als je een berg aan ervaring hebt en eventueel gecertificeerd bent, of je bent jong en “goedkoop”. Als zelfstandige moet je een berg aan euro’s bezitten om te starten en moet je werkomgeving wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Succes.
Dit dus, je leeft maar één keer, dus als het kan, doe je wat je graag doet, en dat je daardoor van elke dag kan genieten.
Daar is de komende jaren zat te doen denk ik!
Same here, van de Zuidas naar de bovenbouw. Nog geen minuut spijt van gehad, elke dag met een glimlach naar mijn werk.
bedenk dat je uitvallen op je werk door ziekte, de werkgever/uitkeringsinstantie de plicht geeft mee te werken aan een transitie naar een andere werkomgeving en dat de kosten/inspanningen daarvan ook daar liggen, bijvoorbeeld in de vorm van een betaalde opleiding of een transitievergoeding. Wat je ook kiest: volg je hart, dat klopt altijd…
Ik zou ook wel full-time horlogemaker willen worden.
Helaas ben ik daar niet stressbestendig genoeg voor.
Ja! Hier eender!
Heel veel succes!
Op mijn 47e mijn groot rijbewijs gehaald.
Dat is echt de beste beslissing van mijn leven geweest.
Vrijwel meteen als chauffeur begonnen en nu, op mijn 68e nog lang niet klaar.
Werk nu nog 3 dagen per week met af en toe nog een extra dagje en " als het mij gegeven is" ben ik daar de eerste 10 jaar nog niet mee klaar.
Elke dag genieten.
Er zijn toch wel wat omscholingen her en der, zo te lezen. Maar als ik het goed begrijp is het als een horlogemaker een stukje gecompliceerder omdat het naast veel tijd en een grote investering ook nog echt een ervaringsvak is.