Omscholen tot horlogemaker

Allereerst sterkte. Misschien heb ik erover heen gelezen maar zou je uiteindelijk als zelfstandige horlogemaker aan de slag willen of in loondienst? Zelfstandig ondernemen moet je niet onderschatten voor wat betreft alles wat ermee te maken heeft. Ik ben 7 jaar geleden als zelfstandige aan de slag gegaan na 13 jaren loondienst. In een geheel andere branche overigens. De relatieve vrijheid en eigen indeling van tijd is heerlijk maar de druk van omzet genereren voel je wel vanwege de maandelijkse kosten. Eigen baas is eigen slaaf.

Edit: ik zou overigens nooit meer in loondienst willen werken.

7 likes

Succes :four_leaf_clover: met het volgen van je hart!

5 likes

Zag dit mannetje wat freubelen met ali spullen. Gewoon om eens te proberen. Niet de real deal natuurlijk maar met een redelijk klein budget maakt hij wel wat (centi)meters om de volgende stap te maken.

5 likes

Dat is best triest als je tot die conclusie komt.
Maar goed, mocht het om de één of andere reden toch ooit voorkomen dan zijn er altijd wel mensen die je hierbij kunnen helpen.

3 likes

Omscholen tot horlogemaker lijkt makkelijker dan het is ?
Ik denk dat buiten de opleiding die je op latere leeftijd moet doen ook bijvoorbeeld alle apparatuur aanschaffen nog een flinke investering is.

2 likes

Maar wel de skills Andre. Je levert vakwerk.

4 likes

Geen toekomst voor horlogemakers?
Ik kan de normaal goede met moeite vinden. En tot nu toe heb ik nooit minder gespendeerd dan 140 euro bij een horlogemaker. Meerdere reparaties etc. laten uitvoeren voor 300 euro en meer.
Batterijwissel voor 100 euro?

Er is meer dan genoeg werk voor horlogemakers vermoed ik zo.

Succes met je keuzes!

3 likes

Gezien de vele reacties wil ik jullie een beetje op de hoogte houden van mijn reis. Ik woon in de buurt van Schiedam en mijn grote liefde voor horloges is Grand Seiko. Stoute schoenen aangetrokken en via LinkedIN de president van Seiko Benelux een berichtje gestuurd. Zou wel eens een dagje mee willen kijken daar. Ik houd jullie op de hoogte

16 likes

Top, geweldig merk om eens rond te kijken, succes! :+1:

2 likes

Aansluitend op mijn eerdere bijdragen in dit topic: Seiko maakt ook brillenglazen en optische instrumenten……………

5 likes

In navolging van wat eerder allemaal gezegd is, denk ik dat het goed is als ik ook hobbymatig aan wat goedkope automatische uurwerken ga knutselen. Dagelijks kijk ik naar horlogerenovatie video’s op YT en zie daar allerlei tools voorbij komen. Kan iemand mij uitleggen wat de basistools zijn om een uurwerk uit en in elkaar te zetten? Ik kijk op deze website https://www.uhrenwerkzeuge24.de en de volgende spullen heb ik al

1 like

Schrijf je in voor een cursus dan weet je wat je moet kopen, heb je kans om kwaliteit te kopen via de school aan voordelige voorwaarden.

En je leert ook effectief aan horloges werken zoals het moet, niet zoals YT het zegt. :sunglasses:

Woon je niet heel ver van een landsgrens, kijk dan zeker eens naar opleidingen daar… mij lijkt Nederland duur in opleidingen?

7 likes

Ik weet niet of dit topic al is genoemd? Daar staat heel veel informatie in. Over materiaal, techniek, links, etc… eerst veel oefenen, sparen voor materiaal en nog meer oefenen :sunglasses: succes :+1:t2:

4 likes

Precies dit zocht ik. Thnx

3 likes

Gewoon naar Rikketik gaan en bij ons als hobbyisten aansluiten zou ik zeggen. Ieder staat in voor een leuk praatje en delen graag hun ervaringen. Leren door veel vallen en soms opstaan😅. Kunt daar ook vaak voor weinig wat oefenmateriaal kopen. Ook veel gereedschap is er te vinden.

Wat betreft youtube sluit ik me wel aan bij vele. Iedereen roept daar ook wat anders en doet het anders. Denk niet meteen dat dit verkeerd is maar dit gaf mij wel de redenen om dingen uit boeken te verifiëren. Nog steeds een leuk platform om informatie vandaan te halen, heerst bij sommige wel een enorm stigma op wat niet altijd even sterk onderbouwd wordt. Verder wil ik hier geen discussie aanwakkeren maar je wel veel plezier met je nieuwe hobby wensen :+1::grin:!

5 likes

Ohja, nog een tip: begin met simpele handopwinders, automaten volgt wel op een bepaald punt. Ik ben eigenlijk pas vrij recent automaten gaan doen en is nu zonder problemen te doen. In het begin kunnen een paar extra onderdelen wat intimiderend overkomen :yum:

2 likes

Op je vraag naar de benodigdheden kan ik je de volgende info alvast geven om een simpel uurwerkje uit elkaar te halen. Bij het opnieuw in elkaar zetten komt oliegeven er al bij dus hier heb je wat extra dingen voor nodig.

1. Beginnend bij het horloge open maken dat vaak een schroefdeksel is. Dit kan met het balletje waar je grip kan uitoefenen en een draaiende beweging kan maken. Voor klikdeksels heb je een mes nodig. Mocht de kast te hard dichtgeschroefd zitten heb je zwaarder gereedschap nodig. Bij vintage klokjes maak ik dat zelden mee.

2. Een kussentje om je uurwerk uit te kantelen en aan het klokje te werken als het uurwerk in de kast zit (en veel meer). Ik ben begonnen met een Chinese die stukken kleiner en kwalitatief lekker chinees aan voelde. Prima om mee te beginnen zou ik zeggen, kijk even op aliexpress. Ik ben later overgestapt naar de Bergeon 5395-75.

3. Wijzer afnemers om je wijzertjes te verwijderen. Dit zijn iets minder goedkope Chinese (zon 15 euro) en ik vind ze dikke prima. Ik zie verder geen reden om andere aan te schaffen op het moment. Besteld op ali, maar je moet goed fotos kijken welke je krijgt. Doe wel iets tussen deze koevoet en de wijzerplaat, ook al is het klein, je krijgt beschadigingen.

4. Uurwerk houders. Ik heb de grote en de kleine, maar de kleine gebruik je echt alleen voor dames uurwerkjes die ik nog wel is voorbij zie komen. De standaard houder heb ik wel meteen van Bergeon gekocht omdat ik las dat uurwerken niet altijd goed bleven zitten in de Chinese variant. Ik denk ook wel een prima investering aangezien je deze altijd gebruikt en niet het duurste is in de aanschaf. Zie Bergeon 4040 op amazon bijvoorbeeld. De Chinese kun je natuurlijk ook altijd proberen omdat ze goedkoper zijn dan een zak chips.

5. Een ‘presto tool’ om de minuutpijp van het centrumrad af te halen. Deze zit geklemd en moet je er dus als het ware vanaf trekken. Dit dingetje doet dit prima. Ook chinees gezien deze in mijn routine nog maar 1 functie heeft. :slight_smile:

6. Schroevendraaiers voor ja… schroefjes natuurlijk :smiley:. Ik ben begonnen met de Chinese om te ervaren of ik grotere investeringen wilde maken in deze hobby. Dit is snel gebleken en ben ik de Bergeon schroevendraaiers gaan aanschaffen. Zie Bergeon 30081-S09. Misschien gewoon beginnen met Chinese om te ervaren of je het iets vind?

7. Pincetten om je uurwerkonderdelen vast te pakken. Een automonteur gebruikt zijn klauwen maar bij horloges uit elkaar halen kan dat blijkbaar niet :stuck_out_tongue:. Ik gebruik zelf vaak nummer 2 en 3. Nummer 3 voor het algemene werk en 2 voor wat dingen waar ik iets meer ‘tang’ gevoel nodig heb. Dit heb ik nergens anders op gebaseerd dan puur proberen. Geloof ook niet echt dat hier strenge regels voor zijn.

8. Om je onderdeeltjes op te bergen gebruik je zon sorteer bakje. Het heilige Bergeon verkoopt ze ook maar vind het onnodig duur voor wat kunststof. Chinese variant is zon 2-3 euro en doet zijn werk meer dan prima.

9. Om te werken kan dat op tafel natuurlijk maar een matje waar je onderdeeltjes goed op ziet is natuurlijk fijn. Ook hier had ik een Chinese besteld maar dit was echt grote rommel. Stond aan de randen omhoog en vaak genoeg dat ik het matje alle kanten op stootte. Daarna direct deze gekocht dus.

Hoop dat je hiermee al wat kan. Voor het in elkaar zetten gebruik ik wat extra dingetjes maar kan die hier later nog wel posten mocht je willen. Als andere iets zien wat ik mis, laat het weten! :smiley:

23 likes

Als je serieus wat wil, ga dan naar de basiscursus avondcursus in Schoonhoven van Gertjan. Dan krijg je een overzicht van wat je nodig hebt, in welke kwaliteit en krijg je ook een basis fundament hoe een uurwerk te servicen.

Er staat zoveel op Youtube wat gewoon niet goed is en je wilt niet al bij het allereerste begin foute gewoonten aanleren. Youtube is vermakelijk maar heel vaak niet een vervanging van een goede cursus.
Een die wel heel aardig is in het algemeen: “https://m.youtube.com/@WatchRepairChannel”

6 likes

Linkje van de cursus? Ik heb wel is zitten kijken maar het zijn enorme bedragen voor die horlogemakers cursussen daar. En wat wordt er naast bestaande literatuur gepresenteerd? Want ben het oprecht eens met het feit dat youtube uiteenlopende informatie geeft wat er dus duidelijk op wijst dat er een paar maar onzin zitten verkopen. Gelukkig ben ik door mijn persoonlijke achtergrond niet bang voor wat literatuur en vraag me dus af wat dat soort cursussen extra bieden.

2 likes

Geen idee of het je aanspreekt maar er is ook een groot te kort aan bus chauffeurs.

Bij de grote busbedrijven zoals Qbuzz, Ariva of Conexion kun je een betaalde BBL opleiding volgen. Je start salaris is 2600 bruto ex 300 euro toeslagen. De opleiding duurt een jaar en wordt volledig betaald door het openbaar vervoerbedrijf. Binnen een paar jaar zit je op 3600 bruto met ongeveer 400 euro aan toeslagen bij een 32e urige werkweek. Daarbij ook nog eens een ijzersterke CAO. (Stamt nog uit de tijd dat bus chauffeurs ambtenaren waren) dus veelvrije tijd zoals 17 ATV dagen en als je 50 bent nog eens 9 extra ATV dagen.

Voordeel van dit werk is dat het niet meeneemt naar huis als je vrij bent. Je rijdt je rondjes en meer is het eigenlijk niet. Het is ook geen rocket science. Met de nodige verkeersinzicht kom je een heel eind.

En het werk gaat altijd door. Zelfs in de corona tijd bleef het gewoon doorgaan terwijl heel het land plat lag.

10 likes