(On)terechte heffing?

Ik vroeg me af: als je een horloge bijv. via een eBay veiling hebt gewonnen voor een lage prijs, en de douane ‘vindt’ dat de waarde hoger ligt, wie heeft dan gelijk over de hoogte van de heffing?

Ik bedoel, als het horloge gewonnen/gekocht is voor 20 euro (=algeheel heffingsvrij), terwijl de douane (uit)vindt dat de winkelwaarde 100 euro hoort te zijn, moet je dan toch heffing betalen?
Of als je em hebt gewonnen voor 200 euro, terwijl de douane (uit)vindt dat de winkelwaarde 500 euro hoort te zijn, moet je dan heffing betalen over 200 of 500 euro?

Ik bedoel als dat hele “bijzondere” Citizen horloge van Marktplaats, waarvan er slechts 1, 20 of 40 van gemaakt zouden zijn, verkocht zou worden naar Amerika/Zwitserland/buiten EU ofzo dan kom je toch best zuur vanaf. Ik bedoel, je krijgt dan een heffing over die 15.000 euro… voor iets van misschien 15 euro zou hebben gekost :o

Andersom heb ik ook meegemaakt dat een klokje normaal in de winkel in het buitenland bijvoorbeeld 200 euro kost, maar omdat ie niet naar het buitenland geleverd wordt via eBay voor bijv. 300 euro is verkocht. Dan vind de douane niet dat je over slechts 200 euro heffing hoeft te betalen. Dan kijken ze gewoon naar de factuur. B)-

Als je kunt bewijzen dat je €20,- hebt betaald moet dat volgens mij als waarde worden genomen. Overleg dus de factuur. Wat op het pakket staat word niet als bewijs gezien, logisch als je ziet wat voor fantasie bedragen er ooit op staan.

Heb dit zelf twee keer gehad en nadat ik de factuur en rekeningafschriften kon overleggen was het zo geregeld.

Bij mij tot nu toe altijd op basis van factuur (ook niet-horloge items).
Al met al denk ik een keertje of 50 à 75 tot nu toe.

Als basis geldt de factuur (incl vervoerskosten, evt verzekeringen).
Echter, als er geen factuur is ingediend, of de waarde onduidelijk op de bijgevoegde internationale waardeverlaring staat, dan nemen ze een bedrag per kilo! Heb dit helaas al eens meegemaakt, met prutsers van DHL in Brussel. En daar mag je dan ook nog eens € 17 aan handling voor betalen…
Bezwaar maken kostte me toen zoveel moeite dat ik het er bij heb laten zitten.

Als jij het geluk hebt om obv slechte foto’s een verschikkelijke bargain te scoren op ebay , maar je treft een douanier met veel verstand van horloges?
Volgens mij kun je dan flink bijlappen en staat de douane ook gewoon in z’n recht.
Ebay-uitdraai van 45 USD gaat je dan niet redden vrees ik.
Is er geen kapstokartikel dat de mogelijkheid geeft een meer rëële prijs van toepassing te verklaren?

Bedankt allen. Dus in eerste instantie toch op basis van factuur.

Ik vroeg me gewoon deze rare vraag af. Soms kom ik wel eens verkeerd gespelde advertenties tegen. Die krijgen een stuk minder aandacht. Bijvoorbeeld een Subnariner, tja hoeveel mensen zouden die tegenkomen? En als er dan geen minimumprijs aan zit, heb je misschien een Rolecs voor 50 euro :stuck_out_tongue:

Overigens andersom gebeurt het ook… in de winkel kost een klokje bijvoorbeeld 100 euro, maar doordat ie niet Nederland te verkrijgen is of door een limited uitverkocht verkocht wordt voor 200, dan gaan ze wel mooi uit van het hoogste…