Het van oorsprong Franse horlogemerk “Airain http://www.airain.at/index.php
” ging de tachtiger jaren van de vorige eeuw ter ziele, maar beleefde in 2000 een hergeboorte in de Zwitserse Jura.
Sindsdien worden top-chrono’s gefabriceerd.
Geïnteresseerden onder ons zullen helaas worden teleurgesteld, omdat deze “Exlusivste Fliegeruhr der Welt” alleen in limited editions beschikbaar is voor professionele en militaire piloten.
Op de site is dan ook niet veel info te vinden, behoudens email-adressen van Airain-vertegenwoordigers in Oostenrijk en Zwitserland.
In dit geval kan ik het niet met je eens zijn… Airain is een van de fabrikanten die de legendarische Type XX chrono’s voor de Franse luchtmacht mocht maken. Geen idee of het huidige merk nog iets te maken heeft met deze oudgedienden, maar ze maken in ieder geval handig gebruik van de naam en faam van de oude horlogemakers.
Zoals ik aangaf bestond het merk in de vorige eeuw en ging ter ziele.
De horloges uit die productietijd kunnen we nu rekenen tot de vintage-categorie.
Nu zou het gaan om een herstart van het merk in 2000.
Het criterium van mijn serie topics over onbekende c.q. minder bekende horlogemerken is dat een merk op dit moment een actieve internetsite moet hebben.
(Anders is het einde zoek.)
Het is ook een moeilijk te definiëren concept, maar in het geval van Airain vond (en vind uiteraard) ik Airain nou niet echt onbekend. Dit is uiteraard puur gebaseerd op hun oude horloges (die erg cool zijn). Dus ik snap je overweging wel hoor!
@ quantore: Inderdaad, ik werk alfabetisch.
@ lencoth: Mijn lijst is zeker uitgebreider. Maar ik zie hier ook enkele namen die mij onbekend zijn. Ik moet nog nagaan of die nu (nog) actueel zijn (= criterium 1) en een eigen internetsite hebben (= criterium 2).
Zoals ik al eerder meldde: merken die uitsluitend kinder- of dameshorloges of kennelijke troep op de markt brengen, die sla ik over.
Natuurlijk, maar dan wel als ik alles doorgeworsteld en t/m de Z geplaatst heb.
Anders gaat de verrassing eraf.
Het kan dus nog wel even duren.
Ik heb er lol in en zou het niet leuk vinden als een ander mij gaat “beconcureren”.
Maar in het geval ik het niet kan voltooien of er de balen van krijg, dan plaats ik de lijst op de een of andere manier.
Overigens wel leuk om te merken dat mijn topics redelijk bekeken worden.