Onbekend merk antiek zakhorloge

Dag allen,

Jullie kunnen me ongetwijfeld vertellen welk type zakhorloge dit is. Dit horloge behoorde toe aan m’n grootvader. Er staat een prachtige tekst op zijn naam in gegraveerd. Het binnenwerk ontbreek echter. Daarom zoek ik hetzelfde horloge, zodoende de plaat met de gegraveerde tekst over te bouwen. Daar ik een leek ben slaag ik er niet in het merk te achterhalen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Je kunt beter een foto van dat onderste deel plaatsen Stamper

Er was een bedrijf A.Greder & Cie in Selzach, Zwitserland die het symbool maansikkel met drie sterren had.
Wat die maakten of deden is (mij) niet bekend
Zonder werk en zonder verdere, meer zeggende, foto’s kan niemand je helpen vrees ik.

Dag Carpe_tempus,

De tekst die er onder staat is de persoonlijke opdracht aan m’n grootvader (in 1927). Daar valt dus helaas niets uit te maken betreffende het merk. En vermits het binnenwerk ontbreekt, is de enige referentie de halve maan met 3 sterren.

Stamper

Bedankt allen!

Nu weet ik alvast waarop te googlen. Helaas komen er weinig zoekresultaten boven :pensive:

Is dit zo’n onbekende merk? Zijn dergelijke zakhorloges makkelijk te vinden? Alvast geen zoekresultaten op ebay :slight_smile: Of is er een meer gebruikelijke merknaam voorhanden?

Bedankt voor de hulp!

#20371, …27 July 1900 …Greder Freres a Longeau pres Berne

Een wild guess gegoogled op “Greder Freres” en die hebben ooit in 1900 een Zwitsers Patent gehad
( onbekend voor wat )

mijn idee is overigens een cylinder uurwerk

Ik weet niet hoe het met je Frans staat maar als je op
montre A Greder & Cie Googelt kun je even voort :wink:

Succes!

edit: Ik lees net dat er ook een link bestaat tussen de gbr. Greder en Roskopf.
Overigens lijkt het me niet eenvoudig (lees onmogelijk) eenzelfde uurwerk te
vinden dat bij deze kast behoorde.

Het hoeft niet persé hetzelfde binnenwerk te zijn. Welk binnenwerk het oorspronkelijk was weet ik toch niet en kan vermoedelijk niet (of heel moeilijk) achterhaald worden. Ik ben eigenlijk opzoek naar een zakhorloge van hetzelfde merk (A Greder & Cie), om dan het deel van de kast met tekst te laten overbouwen. Of zie ik het allemaal te simpel? Bepaalde zaken waar ik moet op letten, om dit succesvol te laten eindigen? De gegraveerde tekst staat hieronder aangeduid. Is dit plaatje een standaard plaatje? Of zal dit ook kunnen overgebouwd worden op een zakhorloge van andere makelij?

?

Dank voor de info.

Je zou @koen een pb kunnen sturen, misschien kan hij je verder helpen
daar hij toch wel het e.e.a. aan ervaring heeft met zakhorloges.
Misschien weet hij aan een tijd conform passend uurwerkje te komen…

1 like

Dat zou ook mijn suggestie zijn, uurwerk maten zijn gestandaardiseerd dus wellicht heeft Koen wel een uurwerk liggen dat in de kast past.

Huidige werken zijn min of meer gestandaardiseerd. Als je het over ETA hebt. En Sellita enz. doen hun best dezelfde maten te leveren om de concurrentie aan te gaan. (de horlogefabrikanten kunnen dan dezelfde kasten, wijzerplaten en wijzers blijven gebruiken)
Maar nog niet al te lang geleden was dat heel anders. En dan heb ik het nog niet eens over de positie van de poten van de wijzerplaat maar o.a. wel over de hoogte (van opzij gezien) van de opwindas, de hoogte van het werk en noem maar op.
En bij de echt oude werken kan natuurlijk over standaard helemaal niet gesproken worden.
En zo’n oud werk zal in deze kast gezeten hebben.
Maar als stamper bereid is de vele uren werk te betalen, die nodig zijn om alle nodige aanpassingen uit te voeren, is alles mogelijk.
En aan het einde van het verhaal heb je een Frankenwatch.

Kan dan niet makkelijker dat achterdeksel met gravure overgebouwd worden? Dan speelt kasthoogte geen rol ed. Of zal dit quasi nergens op passen? Wetende dat de boodschap van 1927 dateert.

Nog even een bijkomend vraagje. Ik heb nog enkele zakhorloges liggen van mn grootvader. Enkele werken niet meer, maar zijn wel in prima staat. Alle wijzers zitten er nog op. En als je het knopje aan de zijkant gebruikt draaien alle wijzers prima en logisch.

Kan ik aannemen dat een herstelling niet al te veel kosten zal. Is er zo geen typische oorzaak waarom ze niet meer werken? Bijvoorbeeld een defecte veer? Of kan een herstelling me wel een onaangename verrassing bezorgen (lees: hoge kostprijs)?

Dank voor de info.

Misschien is het i.d.d. een idee om te kijken of je meerdere horloges van je grootvader kunt kanibaliseren om een werkend exemplaar met gravure over te houden,
dat lijkt me leuker te bezitten dan een horloge met een ingekocht uurwerkje

Dag carpe tempus,

Ik doelde op herstelling van de andere complete horloges. Vermits die in prima staat zijn. Ze werken enkel niet. Kapotte veer/veren? Goedkope herstelling? of kunnen er andere veel duurdere oorzaken zijn?

Het zijn mooie exemplaren. Dus mss wel de moeite ze te laten herstellen. Als dit eenvoudige ingrepen blijken natuurlijk…

Betreft de oorspronkelijke vraag… is dit zo’n lastige vraag? :slight_smile: kan dat gegraveerde deksel niet simpelweg overgebouwd worden op een gelijkaardige horloge? Of zijn die deksels quasi uniek?

Ik zal even kijken :crystal_ball: hmmm… nee je zal toch naar een horlogemaker moeten gaan.
Die kan je na inspectie precies vertellen wat er aan scheelt, wat er gedaan moet worden en wat dat ongeveer zal gaan kosten.

Tzou natuurlijk kunnen dat dit een typisch probleempje betreft (veertjes). Temeer omdat alle wijzertjes nog mooi logsich draaien. Dus een radarwerk probleem lijkt wel uitgesloten.

Of sloeg dit op het overbouwen van deksel?
Met al mn verschillende vragen ook :slight_smile: