Ik zeg eerlijk ben geen vintage kenner dat geef ik toe…
Heb al zitten zoeken en kom niet verder dan de Wendia Pansar of de Atlantica Milano
Die er wel erg op lijken de laatste lijkt er sprekend op ook qua afmetingen en wijzerplaat.
Heb het idee dat het een Zweeds merk is maar kan er verder niets over vinden.
De verkoper wist er ook niets over en zei het is Swiss made ja zover kan ik dat ook lezen.
Zijn hier mensen die mij verder kunnen helpen??
Of die dit merk bezitten?
Elke informatie zou ik fijn vinden.
Wat ik begrepen heb stamt het horloge uit de 40 er of 50 er jaren.
De indeling etc lijkt ook op het horloge van @pmannaert de Max Brailowsky’s Beleta ,
lijkt er echt sprekend op als 2 druppels water…
Ik zou het echt erg waarderen en fijn vinden als de vintagekenner(s) mij zouden kunnen helpen…
Een ieder alvast bij voorbaat hartelijk dank voor de te nemen moeite.
Mijn vraag gaat absoluut niet over waarde en heb geenszins het idee om te verkopen hoor maar is puur interesse en hoop verder te komen met deze topic…
Hartelijk dank van een recentelijke Wendia bezitter
Een mooie vondst al zou ik me niet zo vastpinnen op een merk dat niet te vinden is …wel belangrijk is het werkje dat errin zit
In de Beleta is dat een AS 1194 hierbij enkele Pics
Ja bedankt voor je visie .
En plaatjes , de verkoper heeft hem opengemaakt maar ik heb er geen foto van genomen helaas maar het uurwerk was goudkleurig dat weet ik nog en zag er wel anders uit.
Heb daar ook al gekeken en heeft wel erg veel overeenkomsten inderdaad met Atlantic Milano en THX voor je visie
Ga sterk vermoeden dat dit merk er toch mee te maken heeft
En ja net zitten vergroten en caliber lijkt er sprekend op op de linker foto
Adolph Schild uurwerken staan over het algemeen bekend om hun betrouwbaarheid en kwaliteit. Echte werkpaarden. Zeer goed gebouwd en ze kunnen aardig wat hufterij weerstaan.
Betreffende de 1188 specifiek, durf ik het niet te zeggen, maar een AS is altijd een lekker degelijk uurwerk voor zover mij bekend is. Kijk maar eens naar de dikte van de bruggen, afwerking van het radarwerk etc. Dat is degelijk gebouwd.
Jouw AS 1188 is ook zo’n werkpaard en aan de foto te zien ziet ie er van binnen net zo mooi en netjes uit als aan de buitenkant. Omdat de vormgeving vrijwel identiek is aan de Beleta van @pmannaert en dit uurwerk ook veelvuldig werd toegeopast in de in Zweden zeer populaire Atlantic horloges, zoals @Nash laat zien, ben ik er van overtuigd dat jouw Wendia ook uit Zweden afkomstig is.
Grappig is dat het voorbeeld dat Ranfft laat zien van de AS 1188 van een Tärnan horloge is.
Tärnan is een wel heel specifiek Zweeds merk. Tärnan is Zweeds voor Stern (de meeuwensoort). Vogelnamen waren geliefd bij de Zweedse horlogeimporteurs en handels firma’s… Een ander veel voorkomend Zweeds horlogemerk voor kwaliteits horloges uit die periode is Svalan oftewel Zwaluw.
En niet alleen bij horloges was dat een geliefd merk. Wie kent deze niet?
De typische Zweedse stijlvormen van horloges uit de jaren '50 en '60 zijn er bij jou Wendia ook allemaal:
Military style bulseye wijzerplaat, stalen kastje, mooi AS kaliber.
Veel plezier dus, @Roedolf, met je Zweedse soldaatje!
@Lexaf
Hartelijk dank voor je bijdrage daar kan ik wat mee fijn dat je de moeite neemt om mij dit te vertellen en uit te zoeken en dat geld natuurlijk voor iedereen die mij wil helpen laat dat duidelijk zijn .
Iedereen die mij van informatie voorzien heeft en er de moeite voor genomen heeft om
dit voor mij uit te zoeken wil ik bedanken voor de fijne medewerking en een plaatje
voor de Zweedse sfeer…
Aanvullingen of foto’s zijn van harte welkom.
Of als er mensen zijn die dit merk hebben of gehad hebben laat het AUB weten of zien.
Ik waardeer dat echt enorm en THX voor de moeite…