Onbekend merk

Bij het overlijden van mijn grootvader heb ik zijn zakhorloge gekregen. Ik zou het leuk vinden om wat meer te weten te komen over de oorsprong van dit uurwerk. Voor mij is het een onbekend merk. Heeft iemand informatie over dit horloge en zijn maker? Het betreft het merk “DOGMA” de wijzerplaat vermeld verder de volgende gegevens:
“ancre 17 rubis” “swiss made”.

Met Google vind je (bijna) alles:

http://www.alibaba.com/catalog/11125879/Dogma_Watch_Hublot_5_Versions.html

Gaat overigens niet over een zakhorloge, maar verteld wellicht iets over het merk.

Gr. Patrick

op eBay worden diverse Dogma modellen aangeboden, een spaanse verkoper username=twenyonejewels bied er veel aan,misschien weet hij wat te vertellen over de geschiedenis van dit merk ?

Ik vind één van zijn modellen wel aardig: een Dogma chronograph classic 40mm met een Miyota Quartz movement voor 120,- euri.

Het merk kom je nog weleens tegen, voornamelijk fraaie vintage polshorloges en chronografen.
De merknaam was van: Fabrique D’horloge Arthur Dorsaz & Co.(Clemence Freres) - La Chaux de Fonds

Van de historie weet ik verder erg weinig, maar volgens mij maakten ze zelf geen uurwerken (dus geen manufaktuur) maar gebruikten kalibers van verschillende toeleveranciers.
Om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen van het zakhorloge dat je geerfd hebt, zijn foto’s eigenlijk onontbeerlijk (het is al vaker gezegd, dit geldt eigenlijk voor al dit soort vragen over onbekende horloges).
Misschien herkent iemand dan het uurwerk en kan een schatting van de leeftijd worden gedaan?

Bijgaand een plaatje van een hele fraaie Dogma chrono uit de 40-er jaren:

Vanmorgen ontving ik enkele “fotootjes” van het Dogma zakhorloge; na 3 kwartier downloaden heb ik de emails maar afgebroken, omdat anders mijn modem waarschijnlijk doorgefikt was :smiley:
Foto-tips aan Leendert:
a) een plaatje van 70kb is al ruim voldoende, 1,75 Mb per foto is niet echt zinvol;
b) als je zelf al moeilijk iets herkend op de foto, dan ziet iemand anders al helemaal geen horloge in de wazige vlekken :smiley:

Anyways:

De kast is gesigneerd met een nummer 421708 en de naam Dogma
In het deksel staan reparatiemarkeringen van 25-8-93 en 24-11-92

Het horloge is, denk ik, niet echt heel erg oud, 60-er of 70-er jaren wellicht??
Het uurwerk is denk ik een 11 1/2 lijns Peseux 330??

Over de waarde weet ik niks te zeggen, maar waarschijnlijk gezien de emotionele waarde is dat ook niet zo belangrijk.
Wellicht kan iemand anders nog wat aanvullende info geven??
Paul

Lijkt me meer eind 50-er jaren, misschien begin 60-er jaren.

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Naar aanleiding hiervan nog de volgende informatie gevonden.

A.- Arthur Dorsaz & Cie et Redia Watch Co. SA fabriquent toutes
les deux des montres et exportent leurs produits, notamment à Tanger. La
première utilise depuis de nombreuses années la marque “Dogma”, qui est
inscrite au registre suisse des marques.

Vrij vertaald staat er volgens mij ongeveer zoiets als:
A. Arthur Dorsaz & Cie en Redia Watch Co. S.A. fabriceren allebei de horloges in kwestie en exporteren ze meer in het bijzonder naar Tanger en gebruiken al jaren het merk “Dogma” dat geregistreerd staat in het Zwitserse merkenregister.