Hallo! Ik heb sinds vandaag mijn eerste zakhorloge om te beginnen met oefenen op mechanische uurwerken. Ik vroeg mij af of iemand bekend is met dit uurwerk, op internet kan ik er zelf niks over vinden dus ik vermoed dat dit een uurwerk onder andere naam is. Verder vroeg ik me ook nog af of iemand tips heeft voor een beginner set aan gereedschap, ook met name goed(kope) olie? Alvast bedankt!
Helaas heb ik op het uurwerk zelf alleen ZentRa en 6 / 45 kunnen vinden, misschien dat er achter de wijzerplaat nog een nummer staat maar daar heb ik helaas nog niet het gereedschap voor. Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat het een soort grotere en oudere ETA 6497 is.
Inderdaad! Knap gevonden!
Al iets meer informatie over het uurwerk nu maar helaas nog geen duidelijkere informatie over welke er nou precies in zit. Het lijkt er in ieder geval wel op dat ik een zeer goede deal heb gekregen voor dit zakhorloge!
In de vroege jaren 1900 werd deze configuratie, 32-7, vaak verkocht door de General Watch Co met de naam ‘Orta’, als je Orta googelt, zul je er veel vinden. Daarna werd het gebruikt in veel horloges die Helvetia - General Watch Co maakte verkocht onder andere namen of door andere makers zoals Zentra en Sackville zoals je hebt gevonden.
Wat gaaf! Leuk om te weten! Waar zou ik een serienummer kunnen vinden? Op het uurwerk zelf heb ik alleen ZentRa en 6 / 45 gevonden, aan de binnenkant van het klepje staat naast de naam van de originele eigenaar (waarvan ik heb kunnen vinden waar en wanneer hij heeft geleefd, 1887-1971) 3781400 en 7502442 (lijkt met de hand er in gezet).
Ook staan er getallen in over het onderhoud maar die weet ik zelf niet te ontcijferen (iemand bekend met deze notatie?); B54/841 , B66/1038, B36/24, B48/678. Gaaf dat iets als een zakhorloge zoveel geschiedenis kan hebben!
Leuk draadje! En leer hierdoor dus dat mijn sackville een Helvetia uurwerkje heeft, wist ik niet!
Serienummer binnenin is 706110, lukt me helaas niet om op uw site een datum ervan te krijgen, maar zal vast ergens jaren 20 zijn.