Onbekend uurwerk

Ik ben bezig met het weer lopend proberen te maken van een erfstuk. JWO Ancre 15 rubis. Ik gok op een niet zo heel duur klokje, maar de persoonlijke waarde is het wel waard.

Alleen ik kan er maar niet achter komen wel uurwerk erin zit. Wat er kapot is ben ik wel achter (met hulp), de balansbrug.

Wie Ooh wie weet wat dit voor een uurwerk is.


Wat bedoel je hiermee? Wat is daar kapot aan dan?

Of bedoel je de deksteen voor de balans? Daar lijkt een schroef van boven in te zitten en een vanaf onder?

1 like

Volgens mij is dat een AS 1215.

Soms hebben de bruggen een andere vorm gekregen zoals bij deze Invicta.

invicta b

3 likes

Het lijkt inderdaad heel veel op de AS 1215. Ga ik daar eens verder op speuren, thanks!

1 like

Ik ben net begonnen met het zelf werken aan horloges. Dit is wat de klokkenmaker aangaf toen we ernaar gekeken hebben.

Lijkt me idd iets verkeerds met de schroefjes bovenop de deksteen. Schroeven ze langs boven en is er van eentje de kop kwijt?

Schroefkopjes zitten best vaak aan de onderkant. Even de kloof los nemen en balans af nemen. Dan zie je gelijk hoe het zit.
Je moet sowieso de balans los halen om het chaton aan de werkzijde te inspecteren en te reinigen en de tappen van de balans te controleren en reinigem.

1 like