Ik probeer te achterhalen welk horloge mijn vader dagelijks droeg.
Het is 18k goud en verder staat er op de wijzerplaat: Telemetre Chronograph Suisse. Wat volgens mij een verzamelnaam is.
Ik heb at foto’s ervan gemaakt dus ik ben benieuwd of iemand er meer over weet.
Prachtig ding die chronograaf. Onder dat bekraste glas zit best nog een mooie wijzerplaat Over het merk ‘chronographe suisse’ vind ik niet zo veel terug. Het is een van de velen zwitserse horlogebouwers die in de jaren '40 tot '70 (voor de kwartsrevolutie) bekende uurwerken van Valjoux, Landeron of Venus gebruikten en in (redelijk dunne) gouden kasten staken, vaak met holle lugs (deukgevoelig, opgepast!)
Het binnenwerk lijkt me een Landeron 48 lijkt te zijn. Een vaak voorkomend uurwerk dat geproduceerd werd vanaf 1937. Ik zou vermoeden dat dit horloge ergens in de jaren '40 of begin '50 geproduceerd is. Het binennenwerk en de kast lijken me in een redelijke staat te verkeren. Loopt het werk?
Heb je een foto van het achterdeksel? Daar kan ook wel enige nuttige info op staan.
Onderstaande link bevat ook wel wat nuttige informatie ( zoals de interpretatie van de informatie op het deksel) over een zeer gelijkaardig horloge.
Niet veel extra info te vinden hier.
Het metalen binnendeksel geeft het productienummer aan.
Het kijkt erp dat er ekele vage graveringen staan op het gouden deksel? Geeft informatie over een reparatie/ onderhoud, alleszins van eventuele openingen van het horloge, maar vaak moeilijk te interpreteren
Telemetre is een manier om de afstand tot (Grieks, telos = doel) te meten op basis van licht en geluid. Bijvoorbeeld bij onweer of artillerie vuur. Flits, chronometer laten lopen. Laten stoppen bij geluid (knal). De grote seconden wijzer staat dan op de schaal bij de afstand tot de gebeurtenis.
Verbaas jezelf hoeveel mooier hij wordt met een nieuw glaasje van 30 euro. En misschien een nieuwe band naar smaak.
Inderdaad. Zeer gelijkend.
Kan je mij het merk vertellen? Ik kan het niet juist lezen.
Er is serieuze oxidatie schade aan de wijzeplaat en ik zou ze eventueel willen vervangen. Er is veel “old new stock” beschikbaar maar ik wil zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.
Zou niet snel zelf de wijzerplaat laten vervangen en zo dicht bij blijven zoals je vader hem droeg.Het zou voor mij voelen alsof ik zijn favoriete auto zou tunen en uitbouwen met spoilers etc.
Service beurt (natuurlijk met goede schoonmaak) en nieuw glas gaan een wereld van verschil maken.
Er is in de loop der jaren een oxidatievlek op de wijzerplaat gekomen. En mijn vader heeft het horloge daarom destijds bij de lokale juwelier binnen gebracht. Die heeft niets beter gevonden dan de oxidatie er af te schrapen. Zoals je nu kan zien tussen de 10 en de 11.
Ouch, die doet wel pijn ja. En ik zie dat je ook een pinnetje aan een lug mist, maar dat kan een kundige goudsmid prima herstellen. Desondanks is het best de moeite waard nog denk ik.
Die
mag wel een post onder ‘Ervaring met horlogemakers’ hebben trouwens. Dit is dusdanig onkundig ‘werk’ dat een waarschuwing naar andere leden niet misplaatst zou zijn…