Onbekend werktuig : help !

Wat is het ? Wat doet men daarmee ?


Het is 7,5 cm lang. De stem kan in twee delen gesplits worden zeker om iets (een wiel of een andere deel van het werktuig) te houden.
De bovenste stuk heeft geen tanden. Het schijnt geen vijl te zijn, misschien een burnisher of zoiets…
Wie weet ?
BD

Is het misschien bedoeld om balanswielen te richten?

Ik heb daarvoor sinds kort dit gereedschapje. Overgenomen van @Floris155

3 likes

Ik denk niet : men kan geen “diepte” van de werktuig regelen…
PS : je werktuig is ook mooi, kan je meer erover zeggen ? Gebruikaanwijzing bvb :wink:

1 like

Ik zat al naar die pin te kijken, hij heeft een verdikking dus kan inderdaad niet naar rechts geschoven worden. :thinking:
Kan die pin überhaupt in enige richting bewogen worden?

draaien of eruit nemen, dat is alles…maar blijft altijd naar boven geduwd door de klein veer zoals hij nu zit.
Edit : en het heeft niet veel gedraaid : de gaten waar hij zit laat geen versleting zien.

1 like

Gevonden !
Oplossing met foto :slight_smile:


Werktuig om de cylinder wiel te meten

4 likes

Ah, mooi dat je het gevonden hebt. :+1:

Al vind ik het een knap ingewikkeld apparaat om allen maar iets te meten. En wat moet je met de gemeten waarde? Een nieuw bijpassende cilinder kiezen o.i.d?

Het schijnt dat het is gebruik om de afmeting van elke gat tussen de tanden van de cylinder wiel te vergelijken.

2 likes

Staat er dan ook iets op om de afmeting te zien? Het lijkt mij een apparaatje om de tanden van het cylinderrad te kunnen bruneren.

martin

1 like

Ik dacht dat het was om de U gaten tussen de tanden te bruneren, maar iemand die zo een apparaat heeft, met kist, heeft erop geschreven : "Outil à vérifier les roues de cylindres"


Dus toch geen afmeting lezen, maar misschien om de gaten tussen de driehoeken te vergelijken een na de andere.

1 like

Wat is de vertaling van deze fraaie tekst?

Martin

“Werktuig om de cylinder wielen te controleren”

Dankjewel!

1 like

Wellicht is het hiermee te vergelijken. Dit is een stukje uit de cursus van Bert van der Kamp uit Apeldoorn. Hierin wordt met een groter ankerrad uitgelegd hoe je de tanden daarvan kunt richten.
Het lijkt er op dat met het instrument in dit topic hetzelfde bereikt kan worden, namelijk de ‘tanden’ allen op eenzelfde afstand te zetten.

Mocht u het niet begrijpen, dan leg ik het u uit.

Ik zie jullie aan- of opmerkingen tegemoet.

Ik heb niet geverifieerd of dit stuk uit de cursus van ‘bkwatch’ zo mag worden gebruikt.

2 likes

Hallo Inca,
Je kan van messing ook een mal maken van de afstand tussen twee goede tanden en met de mal zo alle tanden na lopen, een geoefend oog kan ook bij het lopen van het uurwerk al zien welke tand[en] verbogen zijn.

Martin

2 likes