Uit een erfenis ontving ik dit zakhorloge, compleet met ketting en het originele doosje. Zeer vermoedelijk is het van mijn overgrootvader of betovergrootvader geweest. Ik wil erg graag achter de maker en het jaartal komen, maar ik heb hier zelf niet de kennis voor. Wie kan mij er meer over vertellen?
De details:
‘14K’ met een klein merkteken eronder, aan de binnenkant van de deksel.
serienummer (neem ik aan) 739316 aan de binnenkant van de deksel.
‘MÉTAL’ met daaronder weer het serienummer, aan de binnenkant van de 2e deksel (tegenover het mechaniek).
piepklein ‘UNION’ op een schakeltje van de ketting.
een soort van wapenschild aan de achterkant van het horloge.
Ik weet het niet, maar jij moet oppassen : er is een stuk gebroken van de "col de cygne()" en als het in de wielen nog is of kan gaan zal het probleem maken
() compas veer
Mooi zakhorloge.
Dit zakhorloge is gemaakt rond 1900.
De kast is waarschijnlijk van goud op het stofdeksel na want daar staat metal op.
Uurwerkje is van het Zwitserse merk FHF, je vind ze in verschillende uitvoeringen. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&g0&2uswk&FHF_19H6_5
Foto nr 1 is het basiskaliber nr 3 is het uurwerk vrijwel gelijk aan dit zakhorloge, alleen is de grote brug iets anders gedeeld.
Dit uurwerk kom je vaker tegen in zakhorloges van het merk Union Ancre en System Glashútte.
Ouch ! Zo een lang woord had ik nooit alleen kunnen vinden
Ik hou toch meer van “col de cygne”
Het zou voor mij goed zijn een horloge vertaling woorden boek te vinden met een beetje meer woorden dan in de Friederichs pdf…
Dank allen voor de informatie! Heb er zelf geen verstand van, maar is het gebrek iets wat makkelijk/betaalbaar te repareren is? En zou dat het ook waard zijn?
Heb namelijk geheel geen idee van de waarde van het horloge.
Het horloge loopt goed. Heb het als een domme boer zonder verstand ervan voorzichtig opgedraaid toen ik het vond. Het horloge loopt in ieder geval rustig en blijft nauwkeurig op tijd.
Ik zag overigens ook dat aan de linker kant van de wijzerplaat het goud beschadigd is geweest, en (naar mijn mening) niet heel netjes is gerepareerd. Is zoiets nog netjes te repareren?
Nou, dat is het. Handig om de waarde te weten i.v.m. eventuele reparaties of verzekering, maar wat het ook is, als familiestuk is het onbetaalbaar! Nu nog kijken of ik aan hand van oude foto’s kan traceren van wie het horloge precies is geweest…
Het mooiste is natuurlijk als het zakhorloge gewoon in deze staat gelaten wordt.
Ik zou er helemaal niets aan doen, de gebroken zwanenhalsveer maakt voor de werking niets uit.
Het afgebroken stukje is misschien al jaren geleden verwijderd…
De waarde is meestal het gewicht in goud, ik gok dat de kast tussen de 25-40 gram weegt, dus even rekenen. http://www.maxgoud.nl/goudprijs
Letterlijk. En dan alleen de gouden delen natuurlijk. Maar de emotionele (en ook esthetische) waarde is vele malen groter. Succes met de speurtocht naar het verhaal achter deze mooie klok!