Hallo forumleden,
Afgelopen week heb ik op een veiling een prachtige chronograaf gekocht van het merk Myr Prima. Nu heb ik hier zelf nog nooit van gehoord en is er echt zeer beknopte informatie over te vinden. Kan iemand mij iets vertellen over dit horloge? Het enige wat ik aan het uiterlijk op heb kunnen maken is dat iemand het glas ooit met lijm heeft geplakt ( horloge ligt nu bij de horlogemaker voor een nieuw glaasje) en dat er een duikring op moet hebben gezeten die ontbreekt.
Het ziet er verdacht veel uit als een Poljot 3133 binnenwerk. Wat kan kloppen met de MYR, al snap ik de Swiss Made dan niet zo. Dus dan zou de logische conclusie een Valjoux 7734 zijn
Super interessant! Waar zou MYR dan voor staan?
7733
Leuk horloge, die duikring snap ik niet helemaal, maar hij mist wel een brede spanring denk ik.
Dit staat in de merken database voor Myr.
Mischien een verbastering van Maire, de achternaam van de oprichter? Geen idee:-)
Ik denk iets in de trant van Vrede. Mir.
Maar is een gok.
Onder de balans dtaat 7733 Valjoux of Russisch caliber Poljot
мир (‘mir’) betekent wereld in het Russisch
Dit is natuurlijk gewoon een Vajoux 7733. Leuk horloge, zonde dat de bezel ontbreekt.
Denk ook eerlijk gezegd dat er op de Myr ook geen hoort te zitten.
Er hoort geen bezel op. Het is geen duiker, maar een chrono imho.
De afleesschaal zit op de wijzerplaat. Dit hoort zo.
En toch vond ik op internet een afbeelding van bijna hetzelfde horloge wel met een bezel (ik zal even zoeken) en dacht mijn horlogemaker ook dat er eigenlijk een bezel op hoorde. Toch vond ik ook deze foto waar hij ook wel op lijkt…
Ik denk eigenlijk dat de wijzerplaat niet bij de kast hoort. Je kunt zo langs de wijzerplaat de kast in kijken dus de wijzerplaat lijkt me te klein. Zou wel eens een samenraapsel kunnen zijn
Of er zit geen glas met spanring in, die ring zou ook nog wel eens dat gat kunnen opvullen.
Moet je wel een heel erg brede spanring hebben
Het glas wat er nu op zit is sowieso niet goed, ik heb zelf ook het vermoeden dat deze gewoon op de plek van de naad tussen de wijzerplaat en de kast hoort.
Vond deze foto, ik denk zelf dat het horloge er zo uit had moeten zien met de bezel. Maar ach, het maakt ook niet uit, ik hoop vooral dat het lukt om er een nieuw glaasje in te zetten. Dan alleen nog een mooie suède band erop en dragen maar!
En wat zou prima dan betekenen?
Het Russische ruimtestation Mir (Мир, dat in het Russisch zowel wereld, gemeenschap alsook vrede betekent) was het eerste permanent bewoonde ruimtestation in een baan om de Aarde.
Aldus Wikipedia