je moet even uitvinden welk caliber dat is.
Ik herken het zo niet en best wel aparte vorm zo opengewerkt (1+2+1).
Met een beetje mazzel kun je met voldoende licht en een oogloupe spieken welk type het is als het onder het balanswiel gedrukt staat (op het plaatje van Freddy hierboven zou je het dan precies daar moeten zien). Vaak een heel gepriegel. Met meer licht zie je het sneller/beter. Dit kan door het caliber uit de kast te halen (kleine minischroefje vlakbij de kroon ietsje los draaien (niet te ver!!!), kroon+stem eruit trekken en dan komt hij los. DAn heb je meer licht en kun je vanaf de zijkant kijken. Nog niets? dan kan nog de wijzerplaat eraf (wijzers lichten met bv wijzerafnemer en waarschijnlijk aan de zijkant op 2 plekken tegenover elkaar een schroefje open draaien die de pootjes van de wijzerplaat vasthouden). Dan heb je nog meer aanwijzingen.
Het is wel een oudje. Nog geen enkele vorm van schokprotectie ook zo te zien. Loopt hij nog?
Zo dat is wel meteen een sprong in het diepe , ik heb nog nooit een horloge gedemonteerd maar ben wel erg nieuwsgierig naar de herkomst.
Hij loopt helaas niet ,balanswieltje heeft ligt er btje los in dus was ook benieuwd of het de moeite was om hem te laten repareren,nou weet ik dat het altijd de moeite waard is om een oud uurwerk in ere te herstellen maar ik kan financieel gezien niet alles laten maken dus moet keuzes maken maar miss dat ik het inderdaad maar eens zelf moet gaan proberen.
Ik ga eens kijken of ik de juiste tools heb om het schroefje v d kroon los te krijgen en proberen een blik onder het balansieltje te werpen.
Denizzz van het forum was hier net even koffie doen en horloges kijken en hij had nagenoeg dezelfde bij zich. Ik heb macro foto’s gemaakt van buitenkant, binnenkant en caliber. Caliber was wel iets luxer (21 jewels), maar verder komt het ongeveer gelijkt over. Daar stond wel een merk op. Die ik even niet meer weet, maar mede op de SD card staat Kom er op terug!
Had al even gekeken maar moet echt speciaal gereedschap hebben,mijn kleinste mini schroevendraaiertje is nog te groot.
Zal wel even bij paps infoermeren of die een oud setje over heeft .
Hoe zit dat met wijzers eraf halen tbv kijken onderkant wijzerplaat, wat heb je daarvoor nodig?
Ti’s inderdaad wel droevig hoe hij er daar bij ligt…
Eerst maar 's aan de praat krijgen en dan zal ik 'm mooi oppoetsen (maar der is een lange wachtrij dus kan wel even duren)
De oproep is toch gehoord!
Erg leuk klokje heb je daar! Het uurwerk wat je daar hebt kan ik niet zo traceren. Het lijkt heel lichtelijk op een Doxa, maar dat is het zeker niet. Ik denk eerder dat het een oude cyma/tavannes is. Ook denk ik dat de wijzerplaat moderner is dan de rest van het klokje.
Ik heb jou pb beantwoord maar zie hem niet bij verzonden items staan dus of er gat iets mis en je hebt niets ,meld dat dan even hier of je krijgt strx 2 x bericht van mij terug.