Onbekende rus met klasse uurwerkje

Hallo allen,

Ik ben natuurlijk al vaker met vintage russen in aanraking gekomen zoals Slava en Poljot , vandaag kreeg ik een vreemdeling binnen die ik nog niet kende.
Bevooroordeeld als ik was dacht ik zal wel simpel uurwerkje in zitten maar de dame van wie ik hem kocht vertelde erbij dat het een topper onder de russische merken was dus even dekseltje eraf en het mag gezegd worden, erg mooi uurwerkje .

Wie kent het merk en evt andere info over dit merk en / of kaliber ?

Zit een vlek op de verder perfecte wijzerplaat,.lijkt wel of er olie in het midden zit , lijkt mij sterk dat het origineel zo gemaakt is maar wel vreemd.

foto’s!

Ja ,dat is een mooi klokje van het merk Luch. (tu)
Volgens mij is dit hetzelfde horloge als de Poljot De Luxe.

Ken niet zoveel van russen, maar is inderdaad zeer mooi, zeker met de vier kroonraderen.

Kijk dat is nog eens snelle input . Het is inderdaad een Luch met cal 2209 wat ook in de poljot de luxe zit.

Wel jammer van de vreemde vlek rond de centrale wijzeras , iemand teveel olie op het asje gedaan of zo??

gekkehuus Schreef:

Kijk dat is nog eens snelle input . Het is
inderdaad een Luch met cal 2209 wat ook in de
poljot de luxe zit.

Klasse aanwinst, dan zal het een mooi vlak horloge zijn? Hoe dik is de Luch precies?

Mooi hoor!
Denk dat ie erg mooi opwindt door die vier raderen…
Veel draagplezier!

Prachtig horloge !

De stijl bevalt me helemaal.

Veel plezier met deze Rus(sin).

Gefeliciteerd, ik vind het een mooi en stijlvol horloge (tu).

mvrgr, Andre

De kast is identiek aan de Poljot die ik Tom heb gegeven, dit uurwerk lijkt een stuk moderner en heeft 7 steentjes meer onder de motorkap. Een prachtige Rus in ieder geval (tu)

mvg

Heel mooi horloge en lijkt ook in goede staat te zijn (tu)

Het kaliber is inderdaad oorspronkelijk van de 1e Moskouse Horlogefabriek. Het kaliber is extra dun, volgens mij is het dunste van alle Sovjets (2,9 mm).

Eerst heette het model van de Moskouse fabriek “Wimpel”, daarna, toen de fabriek, na het vlucht van Gagarin in “Poljot” werd omgedoopt, “Poljot De Luxe”.

Ergens in 1963-1964 begon productie van dit kaliber in de Minsk’ Horlogefabriek “Luch” (= straal) en ging het kaliber uit de productie in Moskou.

Naar mijn mening is dat een van de mooiste Russische kalibers. Ook bijzonder zijn de technische oplossingen om het kaliber zo dun mogelijk maken: het “centrale” (minuut) rad, dat niet in het centrum zit en de impulspin die direct in het balanswiel zelf zit in plaats van in het plateau.

Geniet ervan.

Groet,

Alex

Het is inderdaad een bijzonder slank klokje , wel knap dat ze dat zo kunnen , ik heb eens eerder gezien in een vintage Invicta , helaas was daar de balans van gebroken .

Hij past niet in mijn verzameling maar ja als ik dit zo lees is hij misschien wel leuk genoeg om als vreemde eend in de bijt de fungeren.

IK heb hem even opgedraaid om te checken of hij netjes op tijd loopt maar je windt hem inderdaad lekker vlot op , leuke techniek hoor van die Russen!

Heb ff gecheckt, het dunste kaliber van Sovjet Unie was ook van Poljot, echter 1,85 mm. Dit is nooit breed geproduceerd en verkocht - de platina en bruggen zijn te dun en te kwetsbaar gebleken.

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Is idd een erg leuk horloge!

Frans53 Schreef:

De kast is identiek aan de Poljot die ik Tom heb
gegeven, dit uurwerk lijkt een stuk moderner en
heeft 7 steentjes meer onder de motorkap. Een
prachtige Rus in ieder geval (tu)

mvg

Door omstandigheden ben ik even niet zo actief op forum en met horloges.
Ik moet er nog even een nieuw glaasje op (laten) zetten, maar dat gaat wel gebeuren hoor Frans(tu)

Dat is het zeker, ik heb er al wel afstand van gedaan en hij is overgenomen door een forummember en die er blij mee gemaakt .

gekkehuus Schreef:

Dat is het zeker, ik heb er al wel afstand van
gedaan en hij is overgenomen door een forummember
en die er blij mee gemaakt .

Helemaal goed(tu)

Ik weet dat ie bij een liefhebber ligt Tom, da’s voldoende voor mij dus maak je niet ongerust ook al zou je er niets mee doen :wink:

mvg

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Is idd een erg
leuk horloge!

Frans53 Schreef:


De kast is identiek aan de Poljot die ik Tom
heb
gegeven, dit uurwerk lijkt een stuk moderner en
heeft 7 steentjes meer onder de motorkap. Een
prachtige Rus in ieder geval (tu)

mvg

Door omstandigheden ben ik even niet zo actief op
forum en met horloges.
Ik moet er nog even een nieuw glaasje op (laten)
zetten, maar dat gaat wel gebeuren hoor Frans(tu)