Onbekende zakhorloges

Beste mede HFers,
Ik heb in een lot twee zakhorloges erbij “gekregen”. Ik kan alleen niets terugvinden over oorsprong. Mijn kennis over zakhorloges (en wel meer overigens😂) is helaas te beperkt om gericht te kunnen zoeken. Ik heb een paar plaatjes voor studie toegevoegd. Dank voor jullie tijd en hopelijk reacties😀!

Buiten:
afbeelding|640x480 afbeelding

Grote horloge, in het uurwerk teruggevonden wijzer :stuck_out_tongue_winking_eye::

Kleinere horloge:

Het betreft 2 zilveren zakhorloges, 3e gehalte (0,800 zilver, dus 80% puur).

De ene heeft een binnendeksel van koper, cuivre.

Er steekt een “pomme” of Breguet wijzer uit het uurwerkje omhoog. Dat lijkt mij bepaald niet goed.
Het maakt me wel nieuwsgierig naar de wijzerplaat.

Ik zie op een deksel trouwens 6 rubies. 6 robijntjes als lagerstenen dus. Dat is weinig. Dit zijn geen hele hoge kwaliteit horloges.

Waarde van dit soort dingen is nihil. Zakhorloges zijn uit de mode.

1 like

Klopt, heb ik bij de foto ook gemeld :wink: die kwam ik bij openen tegen. Beide doen het trouwens niet. Bij de grote lijkt de balans scheef te zitten (as gebroken?). Bij de kleine kan ik zo gauw niets ontdekken.

Het is een bijzondere (mooie) stijl wijzers.
Ik ben dus alsnog benieuwd naar de wijzerplaat :wink:

1 like

Waarde interesseert me niet zo, ik vind het leuker de herkomst te vinden😊

1 like

Aaargh😖

Ging al niet zo lekker met het selecteren van de foto’s🤪

1 like

Die linker heeft een leuke plaat en als ik het zo zie ook een aanmerkelijk beter uurwerkje (meer jewels, schroevenbalans) dan de rechter.

1 like

Ik had ergens gelezen dat als er op het binnendeksel staat dat het koper (cuivre) is, dat het horloge uit CH komt?
Wat is trouwens de P&M toevoeging eronder?

Hoeft niet. Het geeft aan dat de binnendeksel niet van edelmetaal is.

P&M zou de kastmaker kunnen zijn.

1 like

Silvana pocket watch googlen en er gaat een (silvana) wereld voor je open… :wink:

1 like

Dat wat betreft de Silvana. Die had ik al. Het gaat mij met name om de ander