Onbewoond eiland

Vraagstelling:

Je spoelt aan op een onbewoond eiland en vind een horloge.
Hoe ga je hem gelijk zetten met je tijd uit je oorspronkelijke tijdzone ?

Of te wel hoe benader je zo best mogelijk de tijd met behulp van de natuur.

De tijd in mijn oorspronkelijke tijdzone zal me worst wezen in dat geval. Ik wil graag water en eten hebben. De tijd kom ik wel door.

Als ik aanspoel heb ik waarschijnlijk mijn Breitling Seawolf al aan ! :smiley:

Marc-B1 Schreef:

Als ik aanspoel heb ik waarschijnlijk mijn
Breitling Seawolf al aan ! :smiley:

Niet te vreten!! :slight_smile:

Als ik aanspoel op een onbewoond eiland, boeit de tijd me niet. Die schat ik wel in. Ik wil dagen kunnen tellen, verder niets (= zonsopgangen en -ondergangen tellen).
Mijn voornaamste zorg is overleven (dus: eten en drinken). Of het nou 9.00 uur is of 9.45 uur, dat zal me dan eigenlijk een worst wezen! :wink:

De tijd bepalen zonder horloge, gewoon op basis van de natuur kan niet. Je kunt wel grofweg inschatten hoelaat het is op basis van je waarnemingen.

als je weet hoe een zonnewijzer werkt, kun je vrij makkelijk de tijd berekenen.
Dan zit je er op z’n hoogst 20-30min naast

Er is volgens mij een methode, maar dan moet je het noorden weten. Alleen weet ik niet precies hoe het gaat. Maar eten enz. is toch belangrijker:)

Als je goed oplet waar de zon op- en ondergaat, ben je al half thuis. Dan weet je oost en west te vinden, dus ook het noorden en zuiden. Maar ja, gelet op de omstandigheden waarin je verkeert: is de exacte tijd dan zo relevant voor je? Als je niet snel maakt dat je water vindt, dan duurt de pret van het gevonden horloge ook niet lang… :frowning:

bepalen van het noorden kan ‘s avonds met behulp van de noordpoolster (’ steelpannetje ') of groei van mos op bomen…doorgaans aan de noordkant van de boom.

Zou er veel mos groeien op de bomen op een onbewoond eiland? Ik heb eerder Bounty beelden voor ogen…

Hoop dat het betreffende horloge een perpetual calender heeft, lijkt me handig als het wat langer duurt.

Als ik aanspoel op een onbewoond eiland, dan heb ik tijd zàt.
Nutteloos om die dan nog in de gaten te houden.
Leven met de natuur, met zon-op / zon-onder.
Tenzij er natuurlijk een drukke scheepvaartroute nabij is en ik toevallig de dienstregeling van de lijnboten uit het hoofd weet en dan op gezette tijden rook en vuur wil maken. Dan moet ik wat verzinnen.
Maar eigenlijk is zo’n eiland zo gek nog niet: geen files, geen belasting, geen Bos en Balkenende. Wil ik wel helemaal niet terug.

of een nomos ring om je nek :wink:

Ik hoop een Rolex…
Mag ook kapot zijn.
Loep eraf halen , kan ik met de zon (en loep) een vuurtje maken.
Blijf ik warm, kan ik voedsel verwarmen en water koken. :smiley:

Groet,
Werner

Ook al is die kapot.twee maal de goede tijd geeft die aan, alleen weet je niet wanneer,

Groeten
Jack

Je stelt het wel fantastisch voor: eerst aanspoelen op een onbewoond eiland (Tropisch… neem ik aan…) , én dan nog eens een horloge vinden (Mechanisch…en van een gereputeerd merk… neem ik aan…)… Wow !! :slight_smile:

Wel… gewoon twee dagen op je rug liggen (als wij, Belgen, aanspoelen is dat altijd met voldoende proviand, dus dat kan… :wink: ).

Als we weten in welke tijdszone we “aangespoeld” zijn, dan tijdens de “zenith” (zon op het hoogste punt op de middag) horloge op 12 u zetten en in gedachten de uren naar onze tijdszone bijtellen of aftrekken, even mijmeren over diegenen die hier in de regen en de kou zitten en dan … verder genieten van het nieuwe horloge en de zon… :smiley:

Met Heerlijk Dromende Groeten,

Morse…

Ik wacht todat er iemand aanspoelt uit dezelfde tijdzone X(

Gr Dennis.

grootmokum Schreef:

Maar eigenlijk is zo’n eiland zo gek nog niet:
geen files, geen belasting, geen Bos en
Balkenende. Wil ik wel helemaal niet terug.

Jaha… maar óók geen internet met dat leuke horlogeforum. En dat is toch wel een probleem:)

Niet mooi maar doe mij deze dan maar:

Groet,

Frank

Ik ben allang blij dat die Amerikaan en die Chinees er niet bij zijn… :slight_smile:
Jur

De TS stelt twee verschillende vragen:

‘Hoe hoe benader je zo best mogelijk de tijd met behulp van de natuur.’

Door te letten op de zon. Als die op z’n hoogst staat is het 12 uur middag.

In mijn optiek is het nogal een onrelevante vraag. Tijd(meters) is/zijn er alleen maar omdat we afspraken maken en ‘op tijd’ moeten komen. Verder heeft ons lichaam een biologische klok (die weliswaar te langzaam loopt) en gesynchroniseerd wordt door daglicht. Sluit iemand op in een kamer zonder daglicht en zonder horloge, en deze persoon kan je nog heel lang vertellen hoe laat het (ongeveer) is.

De tweede vraag is:

‘Hoe ga je het horloge dat je hebt gelijk zetten met je tijd uit je oorspronkelijke tijdzone’.

Dat kan alleen als je ook een sextant vind, omdat je uit moet vinden op welke breedtegraad je zit.