[Onder de kap] - Toon een foto van je vintage binnenwerk!

3 likes

Zo zag het horloge eruit op de verkoop foto.
De wijzerplaat hoefde alleen met Rodico en een wattenstaafje schoon geveegd te worden , blijkt deze wijzerplaat zo goed als perfect te zijn, ik heb met de hand de veer een beetje opgedraaid en het begon gewoon weer te lopen. Even een glaasje, een stem en kroontje bestellen, dan is het weer compleet.
Ook leuk is de geïntegreerde flexband, dit is de eerste keer dat ik dit tegengekomen ben.

2 likes

Bedankt voor de info Scudo, ik laat die andere ook maar staan, want die staat gekruist naar dat andere topic, ‘vintage 50 jaar en ouder’ anders werkt die link op dat topic niet meer.

Toen ik het uurwerk uit de kast wilde halen voor reiniging van de kast zat het nogal vast en heb het glas eraf gehaald en met een beetje druk op de wijzerplaat schoof het betrekkelijk makkelijk uit de kast.

7 likes

LIP panoramic
1950-1959
Cal. R 136-C

3 likes

Gisteravond deze Longines 9LT uit 1959 gedemonteerd.
Wàt een mooi uurwerk!

En met een aantal afwijkende “features”:
Kroonrad dat via de onderzijde van de kloof geschroefd zit (zit wel meer in oude Longines, zag ik later)
Extra seconderad gemonteerd op de ankerkloof
Vaste steen in de balans, met eveneens vaste kompas constructie. (Moet nog even zien hoe ik dat mooi gesmeerd krijg straks :sweat_smile:.)
Mooie palveer constructie in de veertonkloof

Ik heb m met bewondering uit elkaar gehaald.

Draait nu zijn rondjes in de Elma…

6 likes

Ik neem aan dat als je deze 2 schroeven aan de onderkant losmaakt, je het kompas met deksteen en al kan verwijderen?

Indien ja is de montage simpel, alles droog weer in elkaar zetten en dan een druppeltje 9010 op het gat van de lagersteen leggen, doorprikken met een naaldje en dan loopt alles mooi tussen de lagersteen en de deksteen :+1:

4 likes

Ja, ik volg je, maar ik kon niet zien hoe de kompaspennen geopend konden worden. Het lijkt een vaste constructie waardoor de balansveer niet vrijkomt. Kan denk ik alleen door de piton van de veer af te halen maar dat doe ik liever niet :grimacing:

2 likes

Ah ja dat is onhandig, dan kan je alsnog dezelfde werkwijze hanteren, maar dan moet je de balans wat aan de zijkant leggen zonder de spiraal te vervormen, is wat lastig maar is te doen.

1 like

Dat is inderdaad zoals ik het wil gaan proberen.
Zal wel niet zo in het handboek horlogemaker staan, maar allez

1 like

Heb het zo ook ooit moeten doen ivm een afgebroken pitonschroef :rofl:

1 like

ESA 9157

Tissot 2030

7 likes

Lagonda
Cal. AS 1130

2 likes

Terval uit de 1950s
Cal. F 465

3 likes

Helma uit de 1950s
Cal.ETA 1080

2 likes

TARNAN uit de 1950s
Cal.AS 1188

3 likes

Jaren 1930 - Art Deco - 0,800 zilveren polshorloge
Kaliber nog onbekend

2 likes

Mooi horloge! Zou nog een heel stuk mooier zijn met een transparant glaasje denk ik, gezien de prachtige staat waarin de wijzerplaat verkeert.

Zit zo te zien een gaatje in. Hebben oude Tissot’s ook vaak. Ik prik er een oude afgebroken oliegever in en draai zo het kompas open:

4 likes