[Onder de kap] - Toon een foto van je vintage binnenwerk!

Dit is van Russische marine en een caliber ChK-28. Dit caliber heeft als basis het caliber ChK-6 ( of YK-6) wat ook in de Molnija zakhorloge gebruikt wordt. Altmeppen noemt dit horloge dan ook de ‘Molnija-Queen’. Op dit caliber is een chronograaf module gebouwd en het geheel heet dus een ChK-28.

a401f06720918f4fb7c56c3c630d967ae4301df3_1_666x500

83901cdc8f7a378ee8f939398fd0d542318d28e6_1_354x500

14 likes

dit is een heel mooi uurwerk. wacht maar tot ik die van mij uit de kluis haal en er een goede foto van maak.

3 likes

11 likes

Ik ben benieuwd. :smiley:

2 likes

kaiserstunde zakhorloge uit de jaren '20 van de vorige eeuw. van mijn opa geerfd. zie foto voor het mooie binnenwerk.

17 likes

Dat is ook een mooi uurwerk. :+1:

2 likes

ik vind vooral de schwanenhalsfeinregulierung (wat hebben duitsers toch mooie woorden) (beter dan swan neck fine adjustment) een topper.

3 likes

Binnenkant van mijn laatste aanwinst, een Fiat horloge met een inscritie die suggereert dat het horloge uit 1935 dateert. Iemand een idee naar wat voor uurwerk ik zit te kijken? Het is een 10.5 of 11 ligne uurwerk.
Heb Paulson’s al doorgeplozen, er zijn tig uurwerken die er veel op lijken maar toch net anders zijn :thinking:

10 likes

:drooling_face:

12 likes

Deze ETA 2472 uit mijn nieuwe NA (Tidéna super automatic) kan ik jullie niet onhouden…

Jammer dat er altijd zoveel schoonheid verborgen ligt…

Wel grappig, dat ik bij deze foto pas ontdek, dat er op een van de lug een getal gegraveerd staat. 19482 staat er.

9 likes

Misschien van 19-4-'82 ?

2 likes

Zou zomaar kunnen. Maar waarom zo zichtbaar en definitief op de kast graveren? We zullen het nooit te weten komen. Wie weet, hoeveel bezitters dit horloge heeft gehad. Ik weet in ieder geval, dat Fritzer het via het Omegaforum heeft gekocht, dat was gemakkelijk na te speuren. En het 2472 movement is, als ik de websites moet geloven, echt een 60-70er jaren uurwerkje. Dat overigens nog best goed schijnt te zijn, dus ik hoop hier lang plezier van te hebben. Het loopt in ieder geval best lekker, zover ik dat met tickoprint (bij gebrek aan een timegrapher) kon nagaan.

3 likes

ik ben nog steeds benieuwd wie de leverancier van het uurwerk is. er is een klein logo te zien maar ik heb geen idee van wie dat is.

2 likes

In de jaren '70 en ‘80 produceerde Noord-Korea haar eigen merk horloge, onder de naam ‘ Moranbong’.

Het uurwerk is een aangepaste Semag ES95.

The Moranbong movement is different enough that I don’t believe the North Koreans were simply buying parts from George von Burg’s companies. The differences are as follows:

• a more robust click mechanism on the crown wheel
  • an extra screw on the train bridge (where the inscriptions are usually located on the Swiss-sourced movements)
  • a finer balance-wheel than even the best versions of the ES

So did the Moranbong engineers:
a. reverse-engineer the ES95 and adapt it to suit their own manufacturing processes?
b. buy the obsolete tooling from the Swiss in the mid-1980s and modify the design?
c. receive technical assistance from a George von Burg company?

10 likes

Nee, helaas is van heel veel uurwerken en merkjes niets te vinden.

2 likes

Een of andere horlogemaker heeft dat misschien gedaan. Ik geloof niet dat dit fabriekswerk is.

3 likes

Ik ben het nog tegen gekomen dat er een herstellingsdatum aan de buitenkant kast staat en meestal op een lug.

1 like

Even een kijkje in mijn blote Titus…
Een niet bijzonder fraai maar overzichtelijk kalibertje. Heeft een hoge frequentie. De secondewijzer heeft een soort van (net niet hi-beat) sweep.

13 likes

Binnenwerk Remova Ancre met AS1902/03.

12 likes

election grand prix 1940

16 likes