Timex M55 Quartz uurwerk uit 1979
Kwam vanavond dit projectje tegen. Een oude Unitas waarbij tenminste kroon en veerton missen. Iemand bekend met het uurwerk?
En oh ja, ook een plaatje van de voorkant .
Zo te zien is het een klein formaat uurwerk. Ik heb het juiste model niet teruggevonden, maar het lijkt heel erg op onderstaand Enicar horloge, dat op eBay te koop staat. Misschien dat de aanbieder iets kan vertellen over het uurwerk dat er in zit? Maakt het zoeken misschien makkelijker.
Alleen het tonrad met schroef mist, de veerton zit er gelukkig nog in. Dat scheelt weer.
Dank Harry. Ik ga op onderzoek uit .
Ik ken Unitas vooral als uurwerkfabrikant, die een lange lijst met verschillende uurwerken heeft gefabriceerd. Maar, getuige jouw exemplaar, bracht Unitas, als horlogemerk, ook horloges uit. En die werden dan blijkbaar je niet altijd werden voorzien van een eigen uurwerk. Weer wat geleerd. Bijzonder.
Een Landeron 50 van mijn Formida chronostop/telemetre. Loopt helaas niet goed. Zoals je kunt zien zit er vervuiling in. De schroefjes en het blok met balanswiel zitten muurvast (tips zijn welkom ;-)). Toch een prachtig uurwerk!
Heb hier ook een Landeron 50 en die doet het wel goed. Op één gek dingetje na. Als je de secondenwijzer van de stopwatch stil zet vlak voor de 12 uur, dan schiet hij bij het herstarten terug naar 5 voor 12.
Helaas kan ik je geen antwoord geven op de vraag waarom dat gebeurd.
Mooi uurwerk en een goede foto trouwens!
Ook maar weer eens een stapeltje toevoegen:
Net binnen, Tissot cal. 17.5 uit 1948:
Aantal uurwerken uit de tijd dat Tissot met hun eigen manufactuur begon. De eerste uurwerken die ze maakten waren FHF uurwerken of in elk geval sterk leunend op FHF ontwerp. Daterend uit tweede helft jaren 1910.
19 ligne:
17 ligne:
10.5 ligne:
FHF 19’’'H6.5 uit omstreeks 1906 toen Tissot nog alle uurwerken inkocht:
Een uit 1877, wie de fabrikant van dit uurwerk was weet ik (nog) niet:
Nog twee Lemania uurwerken, een 19n / 1710:
18 ligne stopwatch met 360.000 bph:
Als je de 3 103 uurwerkjes bekijkt die op Ranftt staan (103, 103 CLD en 103SC), dan hebben de CLD en SC wel zo’n “veer”, aan de linkerkant van het uurwerk, die het centraalrad bedekt. Deze uurwerkjes hebben niet zo’n veer aan de rechterkant. Ook een 103 uurwerk op YouTube heeft deze niet.
Het is maar de vraag of deze er dus op hoort.
Op de afbeelding van het 103 uurwerk, zonder toevoeging, zit er helemaal geen veer en aan de linkerkant ook geen mogelijkheid om een veer te bevestigen.
Aan de rechterkant zit wel een beschadiging op het uurwerk, op de plaats waar bij jouw uurwerk de 2e veer is aangebracht. Het zou dus kunnen, dat hier wel zo’n veer heeft gezeten om de tap van het centraalrad af te dekken. Volgens mij is die veer er wel voor bedoeld, aangezien het wel zou passen.
Vreemd. Ben wel benieuwd of iemand er een verklaring voor heeft.