Omega 1220 “Megasonic” stemvork uurwerk. 720Hz stemvork, die een olie gevuld micro motortje beweegt, dat via magnetische tandwielen het uurwerk beweegt.
Dit is een uurwerk gekocht voor de stemvork, maar het blijkt dat het circuit ook nog goed is, mazzeltje.
Is onderdeel van de 30-familie die eind jaren ‘30uit kwam. Ik zie inderdaad wel overeenkomsten. Hier mijn 266 en 283 uit dezelfde lijn. De 283 heeft een grote seconde.
Mooie foto, mijne ligt bij een forumgenoot voor een service, hoop dat hij net zo mooi terugkomt. Bij Ranfft zie ik geen verschillen aangeduid tussen de 266 en 267, benieuwd wat er dan toch anders is.
Mijn oudste horloge. Een M.J. Tobias uit Liverpool, UK. Ik schat uit ca. 1880, maar het zou ook ouder kunnen zijn. Op de laatste foto zijn de wijzers nog niet goed uitgelijnd. Inmiddels wel.
Het horloge loopt overigens nog steeds goed en redelijk op tijd (+/- 2 à 3 minuten per dag).
Bij zulke spacers zitten er vaak geen schroefjes in. Het uurwerk heeft de mogelijkheid wel, maar ik denk dat ze er in dit horloge nooit in gezeten hebben.