Balen van die afgebroken kastpoot zeg
Super leuk horloge!
Het is idd een mooi horloge en jammer van die kastpoot, alles is te repareren, maar hier heb ik zo 1 2 3 ook geen oplossing voor, je moet de hoek eerst vullen dan slijpen, en er moet ook nog een gaatje geboord worden, dus of het ooit gerepareerd gaat worden, daar heb ik mijn twijfels over, misschien met soldeer maar dat is weer te zacht. Ik heb ook al gezocht voor een kast, maar die is ook niet te vinden.
Voor een foto had ik er een nato bandje aangedaan.
Makkelijkste oplossing is solderen en een vast pin erin zetten.
Denk dat je in de verkeerde topic gepost hebt…
Optima uit de jaren 40
Kaliber onbekend, geen nummer aanwezig op het uurwerk, wel de letter F onder de plaat.
Laco 422 is ook goed, is na hetzelfde uurwerkje.
Hetzelfde caliber maar staat geen nummer bij helaas…
Die ben ik ook al tegengekomen en ik had al gezegd dat wat ik gevonden had er ook geen kaliber nrs. bijstonden, Daarom ben ik toch wel nieuwsgierig of er iemand is die weet welk kaliber dit is.
In ieder geval bedankt voor het mee helpen.
Ik heb alweer een nieuwe om te uploaden, ik heb vandaag toch die Fleurier binnengekregen, het liep niet, en is verkocht voor onderdelen, maar ik heb em toch weer aan de gang gekregen, ik zag dat de balans goed was maar er veel spanning op de veer stond, ik heb de balans er uit gehaald en er weer ingezet, en het hartje begon weer te kloppen, wat is dat toch erg leuk en geeft een plezierig gevoel.
Ik heb dit horloge op Tradera gekocht als reparatie-artikel voor 8 euro, ik heb er een nieuw glaasje ingezet en het weer lopend gekregen Het oude glas zat met seconde lijm vast geplakt, er kwam ook een goudkleurig soort spanningsring mee. Ik had nog een 28.8 mm liggen en heb deze even gebruikt voor de foto, er hoort een 28.9 in dus die komt er later wel in.
Naar mijn mening een Felsa uurwerk type 167. Vermoedelijk.
Hier nog iets, wat je zeker niet veel zal zien, Een Zeih M.A.M. 21. Uurwerkje is onbekend, waarschijnlijk MAM. Waar die 21 voor staat? Misschien voor de 21 onderdelen, die het uurwerkje heeft? In ieder geval geen jewels in dit penankertje. Het loopt nog steeds niet prettig (lees veel te snel), maar dat komt doordat het kompas veel te los is. Maar het loopt nu, en dat is meer dan het was.
Op zich het horloge is best aardig. Stalen kast, verguld (al kun je dat er bijna zo afvegen…), leuke wijzerplaat met dauphine wijzers. Wat er super de Luxe aan moet zijn, daar ben ik nog niet aan over uit. Misschien is het de stalen kast…
Maar het uurwerkje is werkelijk wat je van een penanker zou verwachten. Ik kan me niet indenken, dat ze ergens een goedkoper ding hebben kunnen vinden… Maar het is op zijn minst nog te servicen…
Ik had ook al het idee dat het een Felsa was, omdat er een F op de voorkant staat afgebeeld, begrijp jij Chi, waarom er geen kalibernummer in staat?
In ieder geval heel erg bedankt; ik ga op verder onderzoek uit.
Bij 17jewels waar ik vaak kijk zie ik niet het nummer 167 maar het is een Felsa dat is wel duidelijk.
Ik heb hier het bewijs dat het inderdaad een Felsa type 167 is, je wordt weer bedankt voor de hulp.
Nu lees ik dat het van 1936 is.