[Onder de kap] - Toon een foto van je vintage binnenwerk!

Dat weet ik niet,@chi_kwadraat Alphons zou daar wel wat meer over kunnen vertellen.

Ik weet ook niets meer dan dat wat iedereen zo kan opzoeken: L.U.C. was een van de merken van Chopard. Chopard maakte zelf geen uurwerkjes, dus alle horloges die ze op de markt brachten hadden een elders ingekocht uurwerk. Hier dus FHF. Ik ken geen zakelijke band tussen de twee bedrijven. FHF maakte sinds 1926 deel uit van Ebauches SA, later ETA.

2 likes

NIVADA
AS ST 1950/51
1970s

5 likes

OMEGA 2639
CAL. 265
1950

4 likes

BALDER
CAL. AS 1130
ca. 1955

4 likes

ENICAR ULTRASONIC
CAL. AR 980
1960s

3 likes

POLJOT Chronograph Buran
CAL. 3133
23 jewels
ca.1990

2 likes

1996 of 1997: “3133”-stempel zonder kroontje én zonder “P” of “SU” ; én de chronograafwieltjes zijn afwijkend van kleur.

1 like

De 3133 is geproduceerd van 1974 tot ruwweg 2012. Rethorisch: is de ene dan wél, en de andere dan niet “vintage” ?

1 like

DOXA Baby 565 uit 1943

Ik kwam in de zeldzame gelegenheid om niet alleen een vintage uurwerk te bezitten, maar ook een stukje geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Dit DOXA-horloge, onder verzamelaars bekend als de “Baby 565”, was niet alleen een tijdmeter — het was een vertrouwde metgezel op het slagveld en in moeilijke tijden. De achterkant van de kast draagt een krachtig, hand-geëtst inscriptie:
LEFEBVRE – WEZEMBEEK
Dit is geen fabrieksgravure—dit was ingekrast met een mes van een persoon, waarschijnlijk zijn zakmes, als een vorm van identificatie. Een boeiende en persoonlijke erfgoed van oorlogstijd Europa.
Historische betekenis:
De gravure verwijst duidelijk naar een Belgische persoon genaamd Lefebvre uit Wezembeek.
Wezembeek-Oppem, nabij Brussel, was een strategisch gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog, met diverse activiteiten van de Geallieerden.
Technische details:
Merk: DOXA
Model: Baby 565
Beweging: Zwitsers mechanisch, met handtekening van DOXA, in uitstekende staat
Materiaal van de behuizing: Roestvrij staal – Staybrite staal
Wijzerplaat: Frans Borgel (FB) gepatenteerde schroefdeksel, bekend om zijn betrouwbaarheid tijdens oorlogstijd en waterbestendigheid (een van de eerste waterbestendige horloges)
Serienummer: 4316574 (binnen en buiten overeenkomend)
Prachtig verouderde militaire stijl wijzerplaat met Arabische cijfers, kleine seconde op 6 uur
Kristal: Originele gebogen acryl

4 likes

Om me maar te beperken tot de feiten: het uurwerk is een Aurore-Villeret 110, de versie met Vibrax-160E schokbeveiliging.

4 likes

Nee joh gekkie, dit is duidelijk met een graveerpen gedaan, die geven zo’n wobbelig putjes patroon.

1 like

CERTINA
CAL. 324
1950s

1 like

Svalan Sportsman

2 likes

8 likes

:point_up:
Dogma Prima
Caliber: ETA853

3 likes

Mijn PR516

3 likes

Mijn gebit/mond?

? Vaag reply

MOERIS
Cal.13
1950s

Vandaag laat ik weer een mooi stukje techniek zien uit de verzameling.
Een Moeris met het eigen kaliber 13, afkomstig uit de vroege jaren ’50.
Mooi afgewerkt, degelijk gebouwd en nog altijd met een prachtige rustige tik.
Altijd leuk om niet alleen de wijzerplaat te tonen, maar ook het hart dat alles aandrijft.

3 likes