Beste sleutelaars,
Voor een zeer gewaardeerd forum lid ben ik een FHF 186 aan het onderzoeken. Er moet een centrale seconde zijn, maar niet alleen de wijzer is weg, maar ook het rad!
Eigenlijk snap ik niet hoe die aandrijving zou moeten werken. Ik begin te denken aan een Frankenwatch?
Het kaliber is zeldzaam met centrale secondewijzer.
Heeft iemand hier wat van? Al is het maar een fotootje
Hier de plaatjes:
Hebben die 3 extra openingen in de veertonbrug er iets mee te maken? Geen corresponderende gaatjes in de platine eronder…
Ik heb duidelijk nog niet genoeg ervaring met deze constructie…
Het is vaak het eerste wat gemold wordt door hobbyisten. Om dat rad eraf te trekken heb je een Presto #3 puller nodig maar die heeft bijna niemand. Dus proberen ze het met een schroevendraaier of wijzerafnemer. Gaat vaak wat scheef, en krak; hele tap eraf.
En omdat de secondewijzer zonder aandrijving gaat bungelen gooien ze die dan meestal maar weg, inclusief het asje en de extra brug
Dat veertje is overigens niet om hem vast te houden maar om een beetje wrijving te geven. Als het asje te weinig wrijving heeft gaat de secondewijzer stuiteren.