Onderdeel 227 FHF

Beste sleutelaars,
Voor een zeer gewaardeerd forum lid ben ik een FHF 186 aan het onderzoeken. Er moet een centrale seconde zijn, maar niet alleen de wijzer is weg, maar ook het rad!
Eigenlijk snap ik niet hoe die aandrijving zou moeten werken. Ik begin te denken aan een Frankenwatch?
Het kaliber is zeldzaam met centrale secondewijzer.
Heeft iemand hier wat van? Al is het maar een fotootje :sweat_smile:
Hier de plaatjes:

Open minuutpijp, dat wel…

Veertje om het radje vast te houden…

Hebben die 3 extra openingen in de veertonbrug er iets mee te maken? Geen corresponderende gaatjes in de platine eronder…
Ik heb duidelijk nog niet genoeg ervaring met deze constructie…:thinking:

1 like

Daar zal een kloofje moeten zitten om het seconderad op z’n plek te houden en dan zit er op het derde rad een verlengde as met een aandrijfrad.

2 likes

Inderdaad; je ziet de boutgaatjes van het kloofje zitten in de tonkloof.

Hier een plaatje van zo’n 186 met centrale seconde; zij het dat die weer een net andere brugvorm heeft, maar daar werd vaker mee gevarieerd.

image

3 likes

Deze raderen ontbreken en de vraag is of de as van het derde rad niet is afgebroken

3 likes

Dankjewel! Ja, dan snap ik het toch wel. Ik zag geen aandrijving. Maar die zal ooit op het derde rad gezeten hebben. Hoe steekt dat dan door de brug?

Er zit gewoon een langere tap aan, net als bij een subseconde op het seconderad.

1 like

O, en die knelt er gewoon op?

1 like

Klopt; dat rad pers je gewoon op de tap.

Geen geweldige constructie hè? Maar erger: niet te vinden voor normale prijzen als donor…

Het is vaak het eerste wat gemold wordt door hobbyisten. Om dat rad eraf te trekken heb je een Presto #3 puller nodig maar die heeft bijna niemand. Dus proberen ze het met een schroevendraaier of wijzerafnemer. Gaat vaak wat scheef, en krak; hele tap eraf.
En omdat de secondewijzer zonder aandrijving gaat bungelen gooien ze die dan meestal maar weg, inclusief het asje en de extra brug :grimacing: :grimacing:

Dat veertje is overigens niet om hem vast te houden maar om een beetje wrijving te geven. Als het asje te weinig wrijving heeft gaat de secondewijzer stuiteren.

4 likes

O, Ja logisch. Het extra bruggetje houdt hem vast…

1 like